Hvordan ekkokamre kan lede til accept af vold

“Ekkokamre” er steder, fysisk eller online, hvor folk udelukkende er omgivet af andre der mener det samme som dem selv og bekræfter dem i deres verdenssyn. Et forsøg i COBE Lab af Steffen Selmer har undersøgt forbindelsen imellem ekkokamre og accept af politisk vold.

Forsøget

188 deltagere blev præsenteret for to politiske forslag der var i konflikt med deres eksisterende holdninger inden for emnerne immigration og klima.

Nogle af deltagerne blev bedt om at sidde og tænke over forslagene alene, mens andre blev bedt om at diskutere dem sammen med tre til seks andre deltagere der mente det samme om emnerne som dem selv.

Bagefter blev deltagerne bedt om at tage stilling til hvorvidt vold er acceptabelt for at opnå politiske mål.

Resultater

Steffen fandt at deltagerne der havde diskuteret forslaget med politisk ligesindede—altså i et ekkokammer—var mere ekstreme i deres holdninger. Derudover var de også mere villige til at billige politisk vold.

Det kan altså have farlige konsekvenser for samfundet hvis mennesker med fælles stærk politisk utilfredshed kun omgiver sig og interagerer med politisk ligesindede.

Studiet hed “Accepting Violence? A Laboratory Experiment of the Violent Consequences of Deliberation in Politically Aggrieved Enclaves” og blev udgivet i tidsskriftet Terrorism and Political Violence i 2022.

Forskeren bag eksperimentet

Steffen Selmer Andersen

Postdoc ved Institut for Statskundskab, Aarhus Universitet. Steffens forskningsområder er radikalisering, terrorisme, årsagerne bag politisk vold, misogyni og offentlig politik. Han bruger ofte forsøg i sin forskning og er medlem af en interdisciplinær forskningsenhed på Aarhus Universitet med fokus på radikalisering og forebyggelse af ekstremisme (RURPE).

Den korte historie

• “Ekkokamre” er steder hvor folk udelukkende er omgivet af andre der mener det samme som dem selv og bekræfter dem i deres verdenssyn
  • Steffens forsøg viste at det at diskutere et politisk forslag i et sådan ekkokammer kan gøre folk mere villige til at billige politisk vold