Andre mennesker gør os mere udholdende

Vi er mere udholdende når vi arbejder side om side med andre. Det viser et forsøg i COBE Lab af forskerne Leonie Gerhards og Christina Gravert.

Indenfor psykologien refererer det engelske begreb grit til evnen til at stå igennem udfordringer og tilbageslag i jagten på at opnå ens mål. Visse mennesker demonstrerer pålideligt mere grit end andre.

Men vores individuelle niveau af grit er ikke alt der bestemmer hvor hårdt vi arbejder. Det at arbejde side om side med andre kan i sig selv gøre os mere udholdende. Det var hvad Leonie og Christina fandt ud af på baggrund af et forsøg i COBE Lab.

Forsøget

Leonie og Christina betalte 152 deltagere for at finde anagrammer—altså at omarrangere bogstaverne i ord for derved at danne nye ord.

For hvert ord de blev tildelt tjente deltagerne 5 DKK hvis de kunne omarrangere bogstaverne og finde et anagram. Men de kunne også vælge at springe ord over de syntes var for svære. Hver gang de sprang et ord over, kostede det dem 3 DKK.

Deltagerne gennemførte også spørgeskemaer udviklet til at udregne deres niveau af grit. Forskerne var interesserede i at finde ud af hvem der ville stå igennem at finde anagrammer selv af svære ord, og hvem der ville springe dem over.

Nogle af deltagerne blev derudover løbende informeret af forskerne om hvor ofte en bestemt anden deltager sprang ord over. Forskerne forudsagde at det at observere en anden deltagers arbejde på den måde ville gøre dem mere udholdende.

Resultater

Ikke overraskende fandt forskerne at deltagere med et højt niveau af grit sprang færre ord over og altså stod igennem at finde anagrammer selv af svære ord.

Men deltagernes individuelle niveau af grit var ikke alt der betød noget. Det at observere en anden deltageres arbejde gjorde deltagerne mere udholdende og fik dem altså til at springe færre ord over—uafhængigt af deres eget individuelle niveau af grit!

Dette demonstrerer hvad forskere kalder “the peer effect”: Vi arbejder hårdere og udholder mere i jagten på vores mål hvis vi arbejder side om side med andre.

Studiet hed “Because of you I did not give up – Peer effects in perseverance” blev udgivet i in Journal of Economic Psychology i 2020.

Den korte historie

• Nogle mennesker er generelt bedre til at stå igennem udfordringer og tilbageslag i jagten på deres personlige mål
  • Leonie og Christinas forsøg viste at det at arbejde side om side med andre kan gøre folk mere udholdende—uafhængigt af hvor udholdende de er når de arbejder alene

Forskerne bag eksperimentet

Leonie Gerhards

Forelærer I Økonomi ved King's Business School, King's College London. Leonies forskning fokuserer på hvilke faktorer der har indflydelse på folks adfærd i organisationer og i samfundet generelt.

Christina Gravert

Lektor ved Økonomisk Institut på Københavns universitet og direktør for Laboratory for Experimental Economics. Christinas forskning fokuserer på hvordan folk tager beslutninger og hvordan de kan motiveres eller nudges til at “gøre det rigtige”.