Erhvervs- og samfundsvidenskab

Programmet

Ph.d.-programmet i Erhvervs- og samfundsvidenskab sikrer, at Aarhus BSS kan uddanne ph.d.-studerende, hvis forskningsområde omfatter flere områder eller ligger mellem de seks øvrige områder, og hvor Aarhus BSS har mulighed for at tilbyde vejledningskompetencer.

Ph.d.-programmet har ph.d.-studerende, hvis (tværfaglige) forskningsprojekter fx relaterer sig til bestemte (tværfaglige) forskningscentre eller ph.d.-studerende med særlige forskningsprofiler, der går på tværs af de seks andre fagområder på Aarhus BSS.

Forskningsfaciliteter

De ph.d.-studerende er tilknyttet et af de 6 institutter på Aarhus BSS. Det er vigtigt, at et ph.d.-projekt enten passer ind i et af de nedennævnte forskningsmiljøer eller kan placeres på et institut, selvom projektet spænder over flere fagområder.

Dansk Center for Forskningsanalyse har en tværfaglig profil, der kombinerer både diverse forskningsdiscipliner inden for samfundsvidenskab og humaniora samt en lang række forskningsmetoder. Centrets forskning fokuserer på forskningspolitik, innovationspolitik og universitetspolitik og bidrager til både de teoretiske og empiriske fremskridt inden for området.

Center for Rusmiddelforskning har et tværfagligt forskningsområde inden for rusmiddelforskning, der dækker antropologi, kriminologi, økonomi, medievidenskab, psykologi, social epidemiologi og sociologi. Centrets forskning fokuserer på behandling, forebyggelse, politik og forbrug af både lovlige og ulovlige rusmidler.

TrygFondens Børneforskningscenter er et tværfagligt forskningscenter, der fokuserer på effektanalyse af sociale, pædagogiske og kriminalitetsforebyggende initiativer målrettet danske børn og unge. Centret anvender eksperimentelle og kvasi-eksperimentelle forskningsdesign til at måle kausalitet for at fastslå, hvad der virker. Centret har også ekspertviden, når det drejer sig om at analysere initiativers omkostningseffektivitet og rentabilitet.

Centre for Educational Development er en sammenlægning af Aarhus Universitets fire tidligere pædagogiske centre CUDiM på Arts, CUL på BSS, CESU på Health, STLL på Natural Sciences og Technical Sciences samt EDU IT-enheden. Centret arbejder ambitiøst forskningsbaseret og eksperimenterende praksisnært. Derfor samarbejdes både lokalt, nationalt og internationalt med andre innovative miljøer for at sikre at de pædagogiske, didaktiske og systemtekniske valg, der træffes på universiteterne er baseret på solid og opdateret videnskabelig evidens. 

Ca. antal ph.d.-studerende

20