Nå et niveau højere

Hold dig opdateret

Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.

Til New York for at blive klogere på digital transformation

MBA-studerende fra Aarhus BSS tog en uge ud af kalenderen for at tage til Colombia University, hvor de blev inspireret af digital organisering og transformering i det amerikanske erhvervsliv.

”Det var megafedt at få indsigt i, hvad der sker i USA’s store virksomheder i forhold til digitalisering. Det var lige fra, hvordan man laver en digital strategi, over robotteknologi til future workplace og fremtidens smart cities. Mit indtryk er, at vi er godt med i Danmark, og studieturen bekræftede mig i, at vi er i gang med noget af det rigtige på den digitale front i min virksomhed. Det har inspireret mig til at gå i gang med mere i den digitale retning.”

Sådan opsummerer MBA-studerende Allan Thisted Esbensen ugen i New York, hvor han sammen med 21 andre Aarhus BSS’ MBA-studerende og 14 studerende fra Master i IT var rejst over for at lære om digital transformation i faget ’Den digitale organisation’. Til dagligt arbejder han med forretningsudvikling i Sparekassen Kronjylland, som nu får glæde af hans nye indsigter på den digitale front.

”Pengeinstitutter er i den grad digitale virksomheder, og vi står overfor mere digitalisering i fremtiden, så hvorfor ikke selv disrupte og udfordre? Jeg blev især inspireret af professor Arthur Langer fra Colombia University, som havde undervist mange af USA's topledere. Han havde en fed humor og var samtidig knivskarp,” siger Allan Thisted Esbensen, som var imponeret over, hvor tæt på erhvervslivet underviserne ved Colombia University var.

Lærerigt at dele erfaringer

Digital organisation og transformation var omdrejningspunktet for undervisningen, og kombineret med fire virksomhedsbesøg var de også omkring spørgsmål som: Hvordan griber man en digital transformation an? Hvordan kommer man i gang? Hvordan skal man organisere sig som en digital organisation?

Ifølge Maja C. P. Andersen var dette noget hun i allerhøjeste grad kunne tage med hjem til ingeniørvirksomheden Kamstrup, hvor hun er Head of System Software Services.

”Da jeg sad i flyet på vej hjem fra New York, var jeg fuld af inspiration over, hvad andre virksomheder har gjort, og hvilke overvejelser de har gjort sig, når de går ind i sådan en digital transformation. Jeg arbejder med digitale løsninger til dagligt, og derfor er det helt logisk for mig at vælge MBA-fag, der rimer på digital. I New York kom vi tæt på den nyeste forskning, hvad der rører sig på det digitale område i USA, og hvad vi ser ind i fremtiden. Men én ting er det teknologiske – der er også rigtig meget andet i digitale transformationer, f.eks. kulturforandring og god ledelse, og det talte vi også om i løbet af ugen på Colombia University,” siger Maja C. P. Andersen.

Her fremhæver Maja C. P. Andersen virksomhedsbesøget fra IBM, hvor Sarah Diamond, kvindelig topleder fra IBM, talte om diversitet, og hvordan hun spillede ind i forhold til at fremme andre kvinders karrierer.

”Det gav et indblik i, hvor meget længere fremme de er i USA på diversitet i forhold til i Danmark. Til gengæld går vi i front som et af de mest digitale lande i Europa og er ressourcestærke f.eks. på digital infrastruktur. Endelig er en særlig entrepreneur-spirit i USA, som vi kan lære noget af,” siger Maja C. P. Andersen.

Det sociale er guld værd

Selvom det var udfordrende for de travle ledere at tage en hel uge ud af kalenderen for at tage til New York, var det ifølge de to MBA-studerende absolut også en fordel, at undervisningen ved faget Den Digitale Organisation var komprimeret til en uge. Det var også et plus for det sociale.

”Man var 100% tilstede, og vi lavede ikke andet end at være sammen! Min læsegruppe startede morgenerne kl. 6 med en løbetur i Central Park. Bagefter mødtes vi til morgenmad, derefter til undervisning på universitetet. Så fortsatte vi ovre i studiebaren og videre ud at spise i byen om aftenen. Vi planlagde desuden hver morgen, hvad vi ville se: Brooklyn Bridge, Ground Zero, 5th Avenue, Wall Street – hvad vi nu kunne nå i forhold til undervisningen. Og så var det hjem i seng kl. 01,” fortæller Maja C. P. Andersen.

At være leder kan være forbundet med at være relativt ensom, og Maja C. P. Andersen sætter ord på, hvor vigtig det er at skabe sig et netværk af ligesindede:

”At sparre med de andre MBA-studerende, ringe sammen undervejs og vende de ting, man skal igennem som leder – også der, hvor man er lidt sårbar, vel vidende, at det, der bliver sagt, bliver mellem os – det er guld værd.”