Nå et niveau højere

Hold dig opdateret

Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.

Myter om MBA-uddannelsen

Kan ledelse læres? Og er en MBA egentlig en god investering?

Find ud af, hvad der er sandt og falsk vedrørende MBA-uddannelsen på Aarhus BSS.

#1 MBA er utidssvarende

MBA på Aarhus BSS er en forskningsbaseret uddannelse, hvilket er en garanti for, at der til enhver tid undervises i den nyeste viden inden for MBA-uddannelsens fagområder. Indholdet i MBA-fagene opdateres konstant med emner og cases, som er tidssvarende. Gennem webinarer og det tilbagevendende årsmøde får vores MBA-alumner mulighed for faglige opdateringer.

Aarhus BSS’ AMBA-akkreditering er desuden et stempel på, at vores MBA-uddannelse lever op til den højeste standard for MBA-uddannelser verden over.

#2 MBA er lig med lederambitioner

En bachelor samt 3 års relevant erhvervserfaring er adgangskravet for at blive en del af det eksklusive netværk af 500+ ledere med en MBA fra Aarhus BSS. MBA-uddannelsen er målrettet dem, der vil have de rette værktøjer til at blive en kompetent leder. Hvad enten man er leder i forvejen eller har en ambition om at blive det, sikrer MBA-uddannelsen kvalifikationerne til at ivaretage et lederjob.

#3 Ledelse kan ikke læres

Ledelseskompetencer kan læres. Grafen herunder viser statistik over udviklingen i ledelsesansvar for Aarhus BSS’ MBA-dimittender i perioden 2018-2020, fra de startede på MBA-uddannelsen, til de dimitterede, samt i årene efter (målt i 2022). Generelt set sker der et markant løft opad i ledelsesansvar undervejs i MBA-forløbet: Andelen på ledelsesniveau 1 og 2 falder, mens andelen, der bliver seniorledere, stiger.  Ledelsesansvaret stiger altså i takt med erhvervelsen af MBA’en.

#4 MBA er i work-life-balance

Vi ved, at ledere har travlt med både job og familie. Derfor er MBA-uddannelsen på Aarhus BSS fleksibel på tid og skræddersyet i indhold. Det betyder, at kan enhver leder kan få både en MBA og work-life-balance. Lige nu er den gennemsnitlige længde for et MBA-forløb 3,6 år. For at give hver MBA-studerende den stærkeste profil tilbyder vi dem at skræddersy indholdet af uddannelsen med udgangspunkt i 12 valgfag. Derved får virksomhed og leder en fremtidssikret faglighed.

#5 Giv en leder en MBA, og de flytter

Statistik over Aarhus BSS’ MBA-dimittender viser, at det især er internt i virksomheden, at lederne udvikler deres karrierer, når de har taget en MBA. Et internt jobskifte i eksisterende virksomhed udgør 72,2% af jobskifterne i løbet af MBA-uddannelsen og 58,5% efter en fuldendt MBA. Tallene viser, at MBA-dimittenderne i vid udstrækning forbliver en ressource hos de virksomheder, som bakker op om deres MBA.