Nå et niveau højere

Hold dig opdateret

Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.

Er MBA-uddannelsen i ’køn’ balance?

Kønsbalance på MBA-uddannelser kan være vigtigt, hvis vi skal opnå ligestilling på topposterne i de danske virksomheder. Studieleder på MBA-uddannelsen Kristina Risom Jespersen og professor i økonomi Nina Smith fra Aarhus BSS giver her deres bud på, hvad der skal til for, at flere kvinder når til tops.

Hvorfor er det overhovedet vigtigt med flere kvindelige ledere? Det er vigtigt, fordi diversitet i erhvervslivets topledelser gerne skal afspejle diversiteten i samfundet. Forskning viser også, at mænd og kvinder bringer forskellige ledelseskompetencer ind i lederjobbet. For eksempel scorer kvindelige ledere generelt bedre på samarbejdsevner, forandringsledelse og resultatorientering end mænd.

Det siger Nina Smith, professor i økonomi på Aarhus BSS, Aarhus Universitet, som har forsket i, hvorfor det er svært for kvinder at nå til tops i de øverste ledelseslag.

En måde at få flere kvinder i topledelsen kunne være via MBA-uddannelsen, som netop kvalificerer potentielle kandidater til lederjobbet bedre.

”Der er ingen tvivl om, at en MBA vil kvalificere. Den kan gøre folk bedre til at håndtere deres nuværende position eller klæde dem bedre på til at tage mere ansvar, give flere strategiske input og i det hele taget tale med hele vejen rundt om en virksomheds udvikling,” siger Kristina Risom Jespersen, associeret professor i økonomi og studieleder på MBA-uddannelsen på Aarhus BSS. Hun ser også gerne, at flere kvinder kommer på banen som ledere.

”Vi hører om, at pigerne er de bedste i skolen, så hvorfor stoppe der? Jeg syntes, de skal fortsætte med at være de bedste – sammen med alle andre, der vil give karrieren et løft,” siger Kristina Risom Jespersen.

Kønsstereotyper holder kvinderne tilbage

Men hvorfor er der ikke flere kvinder, der tager en MBA?

”Jeg nægter at tro, at det er, fordi kvinder ikke vil eller ikke har lyst til udvikling, læring og en større kompetenceportfolio,” siger Kristina Risom Jespersen.

Nina Smith giver følgende bud på, hvorfor kvinderne er i mindretal:

”Vores samfund er stadig præget af kønsstereotyper om, at en god leder er en mand. Så en karriere som leder ligger måske ikke lige for for kvinderne. Ofte er det jo op til virksomhederne (som er dem, der prioriterer) at hjælpe kvinderne på vej, ved f.eks. at prikke til dem. Derudover har uddannelserne også et ansvar i at tilrettelægge uddannelsen til kvinder, f.eks. i form af fleksibilitet og online undervisning. Endelig er det kvinderne selv, der skal tage beslutningen. De har stadig flest opgaver på hjemmefronten, hvilket kan være en forhindring i forhold til at starte på en MBA-uddannelse.”

Ifølge Kristina Risom Jespersen er diversitet på uddannelsen noget, som der er fokus på Aarhus BSS. Hun mener, at de gør deres for at tiltrække flere kvinder med en uddannelsestid på op til 6 år samt stor valgfrihed i designet af den faglige profil.

”Fleksibiliteten er måske især vigtig for kvinder, som gerne vil udvikle sig og stå med en skarpere profil, men vi har et godt produkt til alle, hvor der er mulighed for work-life balance. Budskabet fra os er, at MBA-uddannelsen er fleksibel, så du kan styrke din faglighed, som du ønsker den, og når det passer dig. Endelig skal man huske, at hvert fag og hvert modul giver noget tilbage – ny viden, som kan bruges med det samme,” siger Kristina Risom Jespersen.

Kønsbalance er et plus

I øjeblikket er andelen af kvinder på Aarhus BSS’ MBA-uddannelse på 26 procent. Det afspejler erhvervslivets fordeling af ledere mellem kønnene. Hvis det stod til studielederen, måtte der dog gerne komme flere kvinder på MBA-uddannelsen.

”Det betyder noget for dynamikken på holdet, at der er nogenlunde lige fordeling mellem kønnene,” siger hun og uddyber:

”Diversitet er væsentlig, når vi diskuterer og interagerer i fagene på modulerne – det er netop den, der giver læringen et ekstra ryk, i modsætning til hvis alle lignede hinanden og kom fra det samme sted. Styrken ved vores netværk på MBA-uddannelsen på Aarhus BSS er variationen, og at de studerende er erfarne personer, som kan byde ind i problematikkerne omkring organisation og ledelse.”

”I øvrigt har vi mange kvindelige forbilleder i underviserne. Også her søger vi at balancere. Men den høje andel af kvinder er også et resultat af, at netop de bedste forskere underviser på MBA’en på Aarhus BSS, og det betyder faktisk, at fordelingen mellem kønnene bliver nær 50/50 blandt underviserne. Vi ligger i hvert fald over fordelingen på erhvervslivets ledelsesgang,” tilføjer hun med et smil.

Hør podcast med Nina Smith om manglen på kvindelige topledere.