Nå et niveau højere

Hold dig opdateret

Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.

HD

Søg om optagelse på HD1 enkeltfag


Når du søger om optagelse på HD1-enkeltfag, søger du kun om optagelse på det eller de pågældende fag og altså ikke på den fulde HD1-uddannelse. Hvis du optages på et enkeltfag, kan du gå til undervisning og eksamen i dette fag.

Efter du har taget et enkeltfag, kan du vælge at søge ind på hele HD1-uddannelsen betinget af, at du opfylder kravene til den fulde uddannelse. Søger du ind på den fulde HD1, har du mulighed for at søge om merit for det eller de fag, du allerede har gennemført. Får du merit, skal du altså ikke tage faget igen.



Din ansøgning skal sendes gennem den digitale ansøgningsportal (DANS).

Ansøgningsfristen er den 8. august 2024 kl. 23:59.

Du får svar på din ansøgning 4-6 uger efter ansøgningsfristen.



Begynd din ansøgning til enkeltfag her



Tjekliste til din ansøgning

Før du begynder at oprette din ansøgning, er det en god ide at have følgende dokumentation klar:

Dokumentation for adgangsgivende eksamen

Eksamensbevis fra STX, HF, HTX, HHX, EUX eller uddannelse på mindst samme niveau. Det er vigtigt, at der er stempel og underskrift på dit eksamensbevis.

Hvis du endnu ikke har modtaget dit endelige eksamensbevis, vil vi rykke dig via systemet, så du efterfølgende har mulighed for at uploade beviset, når du modtager det. Du kan læse mere om proceduren her.

Betalingsoplysninger

Når du bliver optaget på en deltidsuddannelse, vil du modtage en faktura på din deltagelse og i nogle tilfælde også en faktura til at dække obligatorisk forplejning i forbindelse med undervisningen. 

Fakturaen kan enten sendes til dig eller til din arbejdsgiver, og dette skal angives i forbindelse med din ansøgning. 

Hvis du selv skal betale, skal du ikke have yderligere oplysninger klar inden ansøgning, og din faktura vil blive sendt til din e-Boks.

Hvis din arbejdsgiver skal betale, skal vi bruge følgende oplysninger:

  • CVR-nummer
  • Firmanavn
  • Firmaadresse
  • Attention/PO-nummer/ordrenummer (du bedes undersøge, om din virksomhed kræver, at dette anføres, før virksomheden vil betale fakturaen)
  • EAN-nummer (obligatorisk for alle offentlige institutioner og nogle større virksomheder)
  • Telefonnummer til kontakt i forbindelse med fakturering
  • Mailadresse til kontakt i forbindelse med fakturering
     

Fakturaen til din arbejdsgiver sendes til virksomheden via e-Boks eller EAN.

   

Eftersendelse af betalingsoplysninger
Hvis du ikke har mulighed for at skaffe alle oplysninger omkring fakturering inden indsendelse af din ansøgning, bedes du sætte dig selv på som betaler og eftersende oplysningerne til evu.bss@au.dk hurtigst muligt og gerne senest, når du modtager dit optagelsesbrev. Hvis du først modtager oplysningerne senere, og hvis du eventuelt allerede har modtaget en faktura, bedes du også kontakte os på ovenstående mailadresse.

Du kan læse mere om betaling her

Hvis du finder ud af, at du mangler et eller flere bilag, mens du er i gang med at ansøge, kan du gemme en kladde. Hvis du har gemt en kladde, kan du se her, hvordan du tilgår din kladde igen


Universitetet har ret til at aflyse et kursus eller udbudt undervisning efter ansøgningsfristens udløb, for eksempel i tilfælde af for få tilmeldte.