Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.
På denne side kan du orientere dig om, hvordan du søger om optagelse, hvilke dokumenter du bør inkludere i din ansøgning og andre vigtige emner i forbindelse med din ansøgning. Vi opfordrer dig til at gennemgå informationen og læse ansøgningsvejledningerne, inden du påbegynder din ansøgning.
Du kan finde ansøgningsvejledningerne under Sådan søger du.
For at søge om optagelse på Efter- og videreuddannelser ved Aarhus Universitet skal du søge gennem det digitale ansøgningssystem. Det betyder, at hele ansøgningsproceduren foregår online, og at der ikke modtages ansøgninger i papirform.
Det er vigtigt, at du selv orienterer dig om optagelsen til den uddannelse, du er interesseret i, så du overholder diverse frister, samt at du sørger for at vedhæfte de nødvendige dokumenter, så vi kan behandle din ansøgning. Ansøgningsfristen vil være forskellig, alt efter hvilken uddannelse du søger ind på. Du kan læse mere om frister på uddannelsernes hjemmeside.
Hvis du har problemer med at logge ind, så er her et par råd der burde hjælpe dig til at logge på systemet.
Hvis ovenstående ikke virker, skriv venligst til evu.bss@au.dk og beskriv hvilke problemer, du møder. Vedhæft gerne et skærmbillede.
Hvis du ikke har mulighed for at logge ind med dit MitID, så kan du oprette dig selv som bruger i systemet ved at trykke på knappen "Opret mig som bruger". Når du opretter dig selv som bruger skal du angive:
Hvilken dokumentation godkendes som dokumentation for identitet (ID)?
Alle EVU-uddannelserne på BSS kan søges via knapper/link på hjemmesiden som burde lede dig direkte til den rette ansøgningsblanket, som på dette billede:
Det er derfor ikke nødvendigt at skrive noget i felterne. Kommer du ind på en side hvor det valgte fag ikke fremgår, skal du bare lukke siden ned og trykke på knappen/linket på ansøgningssiden igen og så burde det rette sig til.
Når du har fundet det du vil søge trykker du på knappen "Videre til oprettelse af ansøgning."
Vi kan ikke på forhånd sige, hvad dine chancer er for at blive optaget. Når din ansøgning bliver behandlet bliver det vurderet, om du opfylder adgangskravene og om du kan tildeles en plads
Hvis du har gemt en kladde i systemet, så kan du logge ind og arbejde videre på den. Det er vigtigt, at du logger ind på samme måde, som da du startede din ansøgning, da du ellers ikke har adgang til kladden. Så hvis du oprettede dig som bruger skal du trykke log ind som selvoprettet bruger og hvis du loggede ind med NemID så skal du logge ind med det igen.
Du skal være opmærksom på at en gemt kladde ikke er en ansøgning og at du derfor skal lave ansøgningen færdig inden ansøgningsfristen.
Du kan logge ind med dette link https://dans.stads.dk/SelfUserRegistration/faces/WelcomePage.jspx
Du kan uploade følgende type dokumenter: Word (doc og docx), PDF, JPG, JPEG, TIFF og GIF.
Der en begrænsning på filstørrelsen på 20.000 KB. Hvis dine filer er for store, skal du klippe bilagene op i mindre bidder, dvs. du skal gemme bilagene i flere separate dokumenter. Du kan også gemme dokumenter som en PDF eller JPEG fil, der fylder mindre end andre formater.
Dokumentation for en bachelor eller kandidat fra et dansk universitet
Dokumentation fra gymnasial uddannelse/akademiuddannelse/anden uddannelse.
Uddannelsesstedet opbevarer ofte eksamensmateriale og kan i mange tilfælde hjælpe med at fremskaffe en kopi af eksamensbeviset. Kontakt derfor først den uddannelsesinstitution, hvor du tog din eksamen.
Hvis uddannelsesstedet ikke kan hjælpe, kan du gratis bestille eksamensbevis og dokumentation for din uddannelse fra Rigsarkivet, hvis dokumentationen findes.
Ja, det kan du godt. Det er meget vigtigt, at du søger om optagelse inden ansøgningsfristen, da det ikke er muligt at søge efter fristen.
Hvis du ikke har bestået din adgangsgivende uddannelse, når du søger om optagelse, skal du sætte kryds i, at du ikke har bestået en gymnasial eksamen og du skal du i stedet uploade en foreløbig studieudskrift/karakterudskrift. Udskriften behøver ikke være stemplet og underskrevet.
Din sagsbehandler vil rykke dig for dit endelige eksamensbevis, hvis vi ikke kan indhente dette via ansøgningssystemet. Dit endelig eksamensbevis skal uploades i ansøgningssystemet hurtigst muligt efter du har modtaget dette og det skal være underskrevet og stemplet af din hjeminstitution.
Hvis din sagsbehandler mangler dokumentation fra dig for at færdigbehandle din ansøgning, så vil du modtage en rykker for yderligere dokumentation.
Du vil få et rykkerbrev fra os inde i ansøgningssystemet og en notifikation til den mailadresse som du brugte ved oprettelsen af ansøgningen. Du skal logge ind i ansøgningssystemet og læse det brev vi har sendt for at se præcis, hvad det er vi mangler fra dig.
Du har mulighed for at uploade yderligere dokumentation i din ansøgning, når vi har rykket dig. Du skal huske at trykke send på ansøgningen igen efter du har uploadet dette.
Du kan forvente at få svar på din ansøgning senest 6 uger efter den oprindelige ansøgningsfrist.
Hvis du søger i løbet af vores efteroptag, vil vi bestræbe os på at give dig besked hurtigst muligt og vi er opmærksomme på at studiestart ofte ligger tæt på den sene ansøgningsfrist.
Hvis du har søgt ind på Tomplads, så kan vi desværre først give dig besked omkring optagelse, når pladserne er fordelt til de ordinære studerende og du kan derfor først forvente at få svaret i hhv. august og januar
Du har måske modtaget en email om at du har fået svar på din ansøgning, men du kan ikke finde selve brevet? Afgørelsen på din ansøgning ligger i ansøgningssystemet, og du skal logge ind for at læse det.
Det er vigtigt, at du logger ind på samme måde som, da du ansøgte, da du ellers ikke har adgang til det brev vi har sendt dig. Så hvis du oprettede dig som bruger skal du trykke log ind som selvoprettet bruger og hvis du loggede ind med NemID så skal du logge ind med det igen.
Du kan logge ind med dette link https://dans.stads.dk/SelfUserRegistration/faces/WelcomePage.jspx og se dit brev som vist nedenfor:
Efter du har modtaget dit optagelsesbrev vil du blive indskrevet snarest muligt. Herefter modtager du en mail med information omkring dit studie, studiestart og praktiske oplysninger omkring de systemer du skal kende for at læse på Aarhus BSS.
Nej, du modtager ikke et nyt optagelsesbrev, når dit betingede optagelsestilbud ændres til ubetinget optagelse. Status på din ansøgning vil ændre sig i ansøgningssystemet, så der står optaget, fremfor betinget optaget.