’Forskningskommunikationsprisen 2022’ går til Michael Bang Petersen

Hans forskning og formidling har hjulpet både borgere og myndigheder gennem coronakrisen. Nu hædres professor Michael Bang Petersen af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen sammen med professor og prismodtager Michael Bang Petersen. Foto: Søren Kjeldgaard/Uddannelses- og Forskningsministeriet

Michael Bang Petersen, der er professor i statskundskab på Aarhus BSS, Aarhus Universitet, modtager ’Forskningskommunikationsprisen 2022’. Det oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet, der uddeler prisen.

I en pressemeddelelse skriver ministeriet, at han er ”blevet kendt som en sober, nuanceret formidler af sine forskningsresultater.”

”Michael Bang Petersen har dedikeret sin forskning til demokratiets tilstand i en pandemitid, hvor det har været allervigtigst. Utrætteligt og roligt har han afdækket og sat ord på følelser, vi gik rundt med, da nedlukninger, fraværet af vores nære, bekymringer for hurtigt udviklede vacciner eller frygt for at miste sit arbejde ramte mange af os. Michael Bang Petersen forskede, formidlede og rådgav beslutningstagere på en og samme tid med HOPE-projektet. Det skylder vi ham stor tak for,” siger Uddannelses- og Forskningsminister Jesper Petersen.

Holdindsats ligger bag
Michael Bang Petersen selv glæder sig over prisen – både på sine egne og på sit holds vegne.

”Jeg vil gerne understrege, at det er mange personers samlede indsats, der har gjort det muligt at levere viden i realtid, mens krisen stod på, ” siger Michael Bang Petersen, professor ved Institut for Statskundskab.

Michael Bang Petersen står i spidsen for forskningsprojektet HOPE, hvor en gruppe forskere siden marts 2020 løbende har indsamlet data om borgernes adfærd og holdninger i forbindelse med coronakrisen og håndteringen af den.

”Det har været nervepirrende og fyldt med dilemmaer, fordi HOPE har været et anderledes tænkt forskningsprojekt fra begyndelsen. Den grundlæggende vision var at lave forskning, der skulle leve her og nu. Sædvanligvis går forskning igennem en langvarig peer review-proces – en slags kvalitetskontrol, der varer måneder og ofte år. Men samfundet havde akut behov for eksakt viden om dét, vi stod midt i. Det var ikke givet, at det kunne lade sig gøre at formidle data i realtid på en troværdig måde, så jeg tager Forskningskommunikationsprisen som et kærkomment tegn på, at det lykkedes, siger Michael Bang Petersen.

Noget af forskningen fra HOPE-projektet er allerede gået gennem peer review og udgivet i højt estimerede videnskabelige tidsskrifter som Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) og Psychological Science.

Læs også: Psykisk coronabelastning kan føre til politisk vold

Citeret otte gange dagligt
I udvælgelsen af Michael Bang Petersen som modtager af ’Forskningskommunikationsprisen 2022’ har juren blandt andet lagt vægt på en massiv tilstedeværelse i pressen. Alene i 2021 har han i gennemsnit optrådt otte gange dagligt i danske medier. Desuden har han formidlet sin viden internationalt i medier som CNN, BBC, Fox News, Washington Post, New York Times, Nature og Science.

”Jeg bliver tit spurgt, om ikke det er sjovt. Men det er ikke det ord, som jeg vil hæfte på oplevelsen. Snarere vil jeg sige, at det har været meningsfuldt, men det har også været benhårdt. Det var os, der fik mulighed for at lave dette unikke projekt, og med det fulgte en vigtig og meningsfuld vision om formidling. Men det har været et fuldtidsarbejde oven i fuldtidsarbejdet som forsker, og det kunne ikke være sket uden en forstående familie,” siger Michael Bang Petersen.

Læs pressemeddelelsen fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Om Forskningskommunikationsprisen

Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år Forskningskommunikationsprisen til en forsker eller et forskerhold, der gennem god formidling har skabt bred opmærksomhed om et forskningsemne.

Formandsgruppen i Danmarks Frie Forskningsfond vurderer indstillingerne og nominerer tre kandidater, som et ekspertpanel fra Videnskab.dk evaluerer. Den samlede indstilling gives til uddannelses- og forskningsministeren, der udpeger vinderen og uddeler prisen.

Med prisen følger 200.000 kr.