Forskere vil skabe bedre debatklima på sociale medier

Med støtte fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC) skal professor Lasse Lindekilde stå i spidsen for arbejdet med at udvikle et værktøj til at begrænse fjendtlige brugerkommentarer i online-debatter. Ambitionen er, at metoden kan bruges af blandt andet medier og politiske partier.

Person ved computer og teksten Speak up, report, support!
Igangværende forskning tyder på, at vidner til grænseoverskridende kommentarer kan forbedre tonen i debatten ved at gribe ind. ”Speak up, report, support!” er budskabet i en informationsvideo, som er brugt i forskningsforsøg. Foto: fanboy/fiverr.com
Lasse Lindekilde
Lasse Lindekilde Foto: Jesper Rais/Aarhus Universitet

Lasse Lindekilde, der er professor ved Institut for Statskundskab på Aarhus Universitet, modtager en såkaldt Proof of Concept-bevilling fra Det Europæiske Forskningsråd (ERC). Med bevillingen skal han raffinere og udbrede et værktøj, som han har udviklet sammen med sit forskerhold på et eksisterende forskningsprojekt.

I det eksisterende projekt, som også er støttet af ERC, har forskerne undersøgt, hvordan man kan få tilskuere til at gribe ind over for fjendtlig adfærd i kommentarsporene på sociale medier for i sidste ende at reducere mængden af hadefulde og grænseoverskridende kommentarer.

I korte træk går det ud på at få brugere af sociale medier til at gribe ind, når de overværer ubehageligheder og angreb – i stedet for blot at se til som passive tilskuere, hvilket ifølge forskning er standardreaktionen på sociale medier. Brugerne kan for eksempel gribe ind ved at anmelde indholdet, ved at udtrykke misbilligelse i en kommentar eller udvise støtte til offeret.

Værktøj frit tilgængeligt for medier og myndigheder

Foreløbige resultater tyder på, at det faktisk er muligt at få flere almindelige brugere til konstruktivt at deltage i moderationen af debatten online via motiverende instruktioner, og nu modtager Lasse Lindekilde så 1,1 millioner kroner ekstra til at videreudvikle interventionsværktøjet og gøre det frit tilgængeligt for blandt andet medier, ngo’er, myndigheder og politiske partier.

En prototype af den form for information, som organisationerne kan give til brugerne af deres sociale medieplatforme, kan ses på denne video: https://vimeo.com/813080013

”Fjendtlige brugerkommentarer på sociale medier reducerer kvaliteten af debatten online og får nogle til at trække sig, hvilket i sidste ende udgør en trussel mod den demokratiske samtale. De sociale medier modererer selv indhold, men det er oplagt at demokratisere løsningen ved at involvere almindelige brugere mere i forsøget på at forbedre debatklimaet. Men en sådan mobilisering og adfærdsændring kommer ikke af sig selv, og her er der brug for interventioner af den type, vi arbejder med”, siger Lasse Lindekilde.

Værktøjet vil blive udviklet i samarbejde med forskere fra Melbourne Centre for Behavior Change, University of Melbourne, som er førende inden for forskning i adfærdsforandringer. Det drejer sig om centerleder og professor Iain Walker og professor John Cook.

Fra Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet deltager Simon Tobias Karg, Tanja Marie Hansen og Jesper Rasmussen foruden Lasse Lindekilde.

Fakta om Det Europæiske Forskningsråds (ERC) Proof of Concept Grant

Det Europæiske Forskningsråd har netop uddelt et Proof of Concept Grant til i alt 66 forskere rundt omkring i Europa. Støtten skal hjælpe forskerne med at udforske det kommercielle eller samfundsmæssige potentiale af deres eksisterende forskningsresultater. Hver bevilling er på 150.000 Euro, svarende til 1,1 millioner kroner.