Professor fra Institut for Statskundskab bliver formand for Danmarks Frie Forskningsfond

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund (M) har udpeget Søren Serritzlew som ny bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond.

Professor Søren Serritzlew
Søren Serritzlew er udpeget som bestyrelsesformand for Danmarks Frie Forskningsfond fra 15. januar 2024 til 31. december 2027. Foto: Jens Hartmann Schmidt, AU Foto.

Søren Serritzlew, der er professor i statskundskab ved Aarhus BSS på Aarhus Universitet, skal stå i spidsen for Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) de næste fire år.

DFF er et uafhængigt organ, som forvalter de offentlige midler til fri forskning i Danmark. I 2024 drejer det sig om 1,9 milliarder kroner.

- Danmarks Frie Forskningsfond spiller en helt afgørende rolle for fødekæden i dansk forskning. Søren er med sin stærke forskningsbaggrund og sit kendskab til DFF et særdeles godt valg til formandsposten, siger institutleder Peter Munk Christiansen fra Institut for Statskundskab.

Søren Serritzlew er udpeget af Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund. I en pressemeddelelse fra DFF siger hun blandt andet:

- Forskning af høj kvalitet er vigtigere end nogensinde, hvis vi skal stå stærkt i mødet med både nutidens og fremtidens udfordringer. Derfor er jeg meget glad for, at en så stærk og internationalt anerkendt profil som Søren Serritzlew har takket ja til at stille sig i spidsen for Danmarks Frie Forskningsfonds vigtige arbejde med at styrke kvaliteten af dansk forskning. Jeg er overbevist om, at han med sin store erfaring med fonds- og rådsarbejde, tværfaglige forskningsprofil og stærke strategiske evner vil sætte en god retning for fondens arbejde.

Læs hele pressemeddelelsen fra DFF.