Faglig ledelse – nyt fag på Master i offentlig ledelse

I foråret 2021 kommer der et nyt fag på programmet på Master i offentlig ledelse: Faglig ledelse. Faget handler om, hvad det kræver at lede med fokus på at understøtte medarbejdernes faglighed.

Caroline Howard Grøn (tv.) og Anne Mette Møller underviser på det nye fag Faglig ledelse.

”Vi har i nogle år set, at der har været et stort fokus på generelle ledelseskompetencer. Men i de senere år er det blevet mere og mere tydeligt, at mange ledere også har brug for at have blik for den specifikke faglighed, deres medarbejdere har”, siger Caroline Howard Grøn, der underviser i faget.

Hun fortsætter: ”For mange ledere er det vigtigt, at de tænker over, hvordan de som ledere kan hjælpe medarbejderne med at sætte deres faglighed i spil. Det er det, vores fag handler om”.

Distribueret ledelse udfordrer
I mange organisationer uddelegeres den faglige ledelse til uformelle ledere, fx faglige fyrtårne eller ressourcepersoner. Anne Mette Møller, der også underviser på faget, understreger, at det stiller store krav til både lederen, medarbejderne og det faglige fyrtårn at finde den rette balance i den type rolle.

”Faglig ledelse handler om at tale ind i medarbejdernes faglige viden og normer, men også om at skabe forbindelse mellem fagligheden og de organisatoriske rammer og vilkår. Derfor er det vigtigt, at den faglige ledelseikke afkobles fra den formelle ledelse. Det har vi også fokus på i faget”, forklarer Anne Mette Møller.

Målgruppe
Faget Faglig ledelse er målrettet ledere, der har en væsentlig faglig ledelsesopgave, og som gerne vil arbejde med, hvordan de bliver bedre til det. Det vil ofte være ledere af fagprofessionelle – fx skoleledere, ledere af dagtilbud eller afdelingssygeplejersker, men det kan bestemt også være relevant for ledere, der fx leder akademikere i stabsfunktioner, at få pudset den faglige ledelse af.

Øvrige fagtilbud i foråret
Udover ”Faglig ledelse” tilbyder Aarhus BSS følgende fag på Master i offentlig ledelse - klik på fagene for at læse fagbeskrivelserne:

Master i offentlig ledelse udbydes i samarbejde med Syddansk Universitet (SDU). SDU varetager ledelse og administration af uddannelsen, og vi koordinerer uddannelsen sammen.

Se også de fag, SDU tilbyder i foråret  (link til SDU's hjemmeside)

Vil du tage fag i foråret?
Hvis du overvejer at læse et eller flere af fagene på Master i offentlig ledelse i foråret, så vær opmærksom på, at der er ansøgningsfrist den 1. november. Du kan søge om optagelse nu.

Master i offentlig ledelse er fleksibelt opbygget. Du kan enten tage enkeltfag eller en fuld masteruddannelse, der består af 60 ECTS-point i alt. Vælger du den fulde masteruddannelse, kan du tage den på deltid på 2-6 år.

Se priser og få andre praktiske informationer (link til SDU's hjemmeside)
Læs mere og ansøg her (link til SDU's hjemmeside)