En leder skal sørge for, at medarbejdere gør det, de er bedst til

Statskundskabs-alumne Kim Møller-Nielsen er kåret til Årets unge erhvervsleder. Vi har talt med ham, om hvad der skal til for at være en god leder.

”Jeg er en nærværende leder, som gør mit til, at medarbejderne kan bruge krudt på det, de er bedst til. For at klare det skal man eliminere det, som man er dårligere til. Det kan være arbejdsopgaver, der skal flyttes, eller optimering af processer. For typisk er det sådan, at det, man er dårligst til, er det, man bruger mest tid på, og det kan man blive stresset af,” siger Kim Møller-Nielsen. Han er 39 år fra Hammel, blev cand.scient.pol. i 2002 og er nu indehaver af titlen Årets unge erhvervsleder i Danmark.

Kim Møller-Nielsen har været direktør for ABUS–Gruppen Nordic i Horsens i de seneste 8 år. Firmaet er gået fra 5 til 43 ansatte og blev i 2012 udnævnt til Gazelle. Specialet er sikringsprodukter, som videoovervågning, alarmsystemer, cykellåse og cykelhjelme.

Som leder er det Kim Møller-Nielsens mål at få det maksimale ud af sine medarbejdere ved at motivere dem. Derfor bruger han hele 50 % af sin tid som direktør til personmæssig ledelse, hvor han sørger for at være synlig og kommunikerende.

”Min ledelse er båret af medarbejderudvikling og samarbejde på tværs. Når man arbejder i teams, står og falder det ikke på enkeltmedarbejdere, men i stedet udnytter man hinandens styrker. Da er det meget nemmere at integrere flere nye medarbejdere. Rollerne skal være fordelt klart, og kulturen er, at vi hjælper hinanden.”

”Succes er en bevægelse – ikke en destination”

Da Kim Møller-Nielsen blev kåret af Junior Chamber International til Årets unge erhvervsleder den 18. november 2015, sagde dommerpanelet om ham:

”Han har en passion omkring de ting, han arbejder med, og hvilken vej han gerne vil gå, og han har en rigtig positiv, afsmittende effekt på sine medarbejdere.”

Kim Møller-Nielsen har altid lagt stor vægt på, at der skal være balance mellem familieliv, fritidsliv og arbejdsliv både for ham selv og for medarbejderne.

”Jeg praktiserer frihed under ansvar. En ansat må gerne møde en halv time senere, hvis det kan hjælpe på en dårlig morgen og gøre, at vedkommende møder med et smil på læben, således at det bliver en god dag for alle parter. Så er man klar til at yde på arbejdet.”

Når det er sagt sætter han barren højt, stiller krav og udfordrer gerne også sine kollegaer fagligt, samtidigt med at han også selv er udfordret:

”Der er udfordringer ved at være leder hver eneste dag, for dagen i morgen er aldrig den samme som dagen i dag. Den største udfordring er simpelthen hele tiden at være vågen, fange nye inputs og sørge for, at alle i virksomheden bevæger sig i samme retning.”

Her når vi frem til kernen i Kim Møller-Nielsens ledelsesfilosofi:

”Succes er en bevægelse – ikke en destination. Man skal hver dag sætte positivt spørgsmålstegn ved, hvad man laver. Man skal hele tiden kigge fremad og udfordre sig selv. På det tidspunkt, hvor det går allerbedst, kan man blive desperat, for hvad skal man så finde på i morgen?”

En statskundskaber lidt ud over det sædvandlige

Kim Møller-Nielsen finder det svært at give et godt råd til andre unge erhvervsledere. For det kommer an på så meget, f.eks. hvem man er. For ikke alle egner sig til at være leder. Selv havde han egentlig ikke haft interesse for ledelse, men han kan godt lide at bestemme, så det er nok derfor, han endte som leder, mener han.

En karriere i det private erhvervsliv er heller ikke et helt oplagt valg for en cand.scient.pol., der i stedet ofte ender i offentlig administration og ministerier.

”Jeg kunne godt lide salg, så det blev min indgang til erhvervslivet. Og så har jeg altid haft klare holdninger.”

Han vil gerne opfordre andre med baggrund i statskundskab til også at kigge i den retning:

”Det er meget oplagt at ende i det private. Flere af mine studiekammerater, som er højt begavede mennesker, der valgte en karrierevej indenfor det offentlige, ville absolut egne sig i det private. Salg er blevet meget mere komplekst end tidligere. Der er eksempelvis meget analysearbejde. Man skal kunne regne ud, hvad kunderne vil have i fremtiden. Man skal være innovativ og tænke strategisk over, hvor vi er om 10-15 år.”

Hvad med hans egen ledelse til den tid? Vil medarbejderne anse ham for at være en lige så god leder også om 10-15 år?

”Jeg håber, at jeg er en bedre leder, end jeg er nu. Jeg er i hvert fald en bedre leder nu end for 8 år siden. Sådan er det med ledelse – man bliver kun bedre til det!”

Kims bedste råd:

  • Vær nærværende, synlig og kommunikerende
  • Motivér, men udfordr også dine medarbejdere
  • Vis, at du er passioneret – det smitter af
  • Arbejd i teams og samarbejd på tværs, så det hele ikke står og falder på enkeltmedarbejdere
  • Sørg for balance mellem familieliv, fritidsliv og arbejdsliv – både for dig selv og dine medarbejdere
  • Praktisér frihed under ansvar
  • Vær vågen, så du kan fange nye inputs og se vejen frem
  • Kig fremad og udfordr dig selv – hvad skal I leve af om 10 år?
  • Sørg for, at alle i virksomheden bevæger sig i samme retning
  • Succes er en bevægelse – ikke en destination