”Den største oplevelse i mit studieliv”

Efter sidste års holdsejr i ”bedste svarskrift” ved det prestigefyldte processpil Vis Moot i Wien, var der store forventninger til det nye hold af otte jurastuderende fra Aarhus Universitet, da den 29. udgave af konkurrencen for nylig blev afviklet. Men selv om sidste års sejr ikke kunne gentages var tilfredsheden med indsatsen stor, og især for én af deltagerne blev konkurrencen et højdepunkt.

Holdet, der repræsenterede Aarhus Universitet ved Vis Moot processpillet i Wien: Fra venstre: Mathias Sponholtz, Simon Tungelund, Julie Heick, Anders Kolle Christensen, Mikkel Hvidholm, Mads Okkels, Julie Skovbo og Frederik Kold Galsgaard. Foto: Privat

24-årige Frederik Kold Galsgaard på 8. semester af jurastudiet blev nemlig kåret som den bedste procedør blandt de cirka 2.500 deltagere fra 365 universiteter fra hele verden. En præstation, som den Vis Moot-kursusansvarlige på Juridisk Institut på Aarhus BSS, professor Kim Sommer Jensen, mener er helt på højde med sidste års samlede holdsejr.

”Holdet gik videre fra de indledende runder og blev endnu en gang blandt de 64 bedste i verden. Det er en præstation i sig selv. Men mest fremragende var det, at én af vores deltagere blev kåret som konkurrencens bedste procedør. Det bliver ikke meget bedre,” siger Kim Sommer.

Selv kalder Frederik Kold Galsgaard beslutningen om at ansøge om optagelse på Aarhus Universitets Vis Moot hold som ”den bedste beslutning jeg har truffet i mit studieliv.”

”Jeg blev fortalt, at forløbet bød på en stejl læringskurve. Det er en underdrivelse. De første par måneder af forløbet var muligvis de mest frustrerende måneder, jeg har haft på studiet. De skriftlige coaches kræver, at man parkerer sin skrivestil og den ”perfekte eksamensopgave”, for målet er at fortælle den historie, som stiller klienten bedst og overbeviser dommerne. Men den til tider frustrerende proces medfører, at man får en evne til at læse alt, analysere det væsentligste og formidle det vigtigste. En evne der gør, at man kan gå til sagens kerne,” fortæller Frederik Kold Galsgaard, der ikke tøver med at konkludere:

”Vis Moot har været den største oplevelse i mit studieliv.”

The Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot (I daglig tale blot Vis Moot) er med sine knap 400 deltagende universiteter et af verdens største processspil for jurastuderende. Konkurrencen vedrører international voldgift og international køberet og afvikles både skriftligt og mundtligt. Efter syv måneders løbende arbejde med en fiktiv case, hvor man både skal udarbejde en stævning og svare på en stævning fra et andet hold, kulminererede det hele i år med den mundtlige fremlæggelse i dagene fra den 8. til den 14. april.

Med på turen til Wien var coaches fra Aarhus Universitets samarbejdspartner for anden gang, advokatfirmaet Gorrissen Federspiel, som har fulgt og vejledt de studerende gennem hele forløbet.

”Den store og dedikerede indsats fra alle involverede er nødvendig for at nå langt i konkurrencen, så vi glæder os naturligvis over, når denne indsats belønnes med gode resultater, og vi er stolte af de studerende og deres flotte udmærkelser,” siger partner i Gorrissen Federspiel, Lotte Eskesen.

Også institutleder på Juridisk Institut på Aarhus BSS, Torsten Iversen glæder sig.

”Det er 17. gang, at AU-holdet når blandt de 64 bedste, og det er der ingen andre universiteter, der mig bekendt har præsteret. Det er vi stolte af, og det vidner om, at vi har ekstremt dygtige studerende, undervisere og samarbejdspartnere. Og det skal der til for at holde så højt niveau over så lang tid,” siger Torsten Iversen.

Vis Moot-hold 2021-22, Aarhus Universitet:

• Frederik Kold Galsgaard – Vinder af Martin Domke Award for Individual Oralist
  • Mikkel Hvidholm
  • Simon Tungelund
  • Julie Heick Andreasen
  • Julie Skovbo Erhardsen – Honorable Mention Martin Domke Award for Individual Oralist
  • Mathias Lindegaard Sponholtz
  • Anders Kolle