Fornyelse af forårsfag om effektiv ledelse

”Effektiv ledelse i den offentlige sektor” er et af de fag på Master i offentlig ledelse, som du kan læse i Aarhus i foråret 2020. Selvom titlen er ny, er faget en god, gammel kending på uddannelsen.

Faget "Effektiv Ledelse i den offentlige sektor" er bygget op omkring bogen "I politikkens vold. Offentlige lederes vilkår og muligheder", som er skrevet af Jørgen Grønnegård Christensen og Peter Bjerre Mortensen og udgivet af DJØF Forlag i 2016.

Nyt navn – samme indhold
Du kan søge om optagelse lige nu på ”Effektiv ledelse i den offentlige sektor”. Sådan hedder det nye fag, der tidligere var kendt under navnet ”Effektiv ledelse i en sparetid - politologisk organisationsteori” og blev udbudt første gang i 2011. Dengang var der stort fokus på at spare i den offentlige sektor. I dag er fokus flyttet fra at være leder i en organisation styret af besparelser til at være leder i en politisk styret organisation.

”Hvis du skal være en effektiv leder i dag, er du nødt til at vide, hvordan du skal agere i en organisation, som er styret af politikere”, forklarer Søren Serritzlew, som underviser i faget.

”Indholdet er det samme, men vi stiller skarpt på det politiske system i dag og går i dybden med de muligheder, lederne har for at handle og de politiske faldgruber, de risikerer at falde i, når de handler,” fortæller Peter Bjerre Mortensen, som også underviser i faget, og som var med til at stifte faget i 2011.

Faget er stadig rettet mod alle ledere og chefer, der arbejder i en politisk styret organisation. Det gælder både dem, der er i direkte kontakt, og dem, der er i indirekte kontakt med politikerne, da de alle er underlagt de samme vilkår. Deltagerne tæller således sygeplejersker, læger, skoleledere, ledere af daginstitutioner, kontorchefer i Skatteforvaltningen, kommunale og regionale chefer mm.

Øvrige fagtilbud i foråret
Udover ”Effektiv ledelse i den offentlige sektor” kan du i foråret læse følgende fag på Master i offentlig ledelse i Aarhus:

• Innovationsledelse
  • Ledelse: Incitamenter, Motivation og Normer
  • Ledelse af Ledere
  • Nye Organisationsformer i den offentlige sektor
  • Sundhedsledelse og -politik
  • Udvikling af personligt ledelsespraksis: udvikling af dig som leder

Master i offentlig ledelse udbydes i samarbejde med Syddansk Universitet (SDU). Se de fag, der udbydes af SDU.

Husk ansøgningsfristen
Overvejer du at læse et eller flere af fagene på Master i offentlig ledelse i foråret? Vær opmærksom på, at der er ansøgningsfrist den 1. november.

Læs mere og tilmeld dig her