Dansk Marketingforsknings talentpris til Ekaterina Salnikova

Forbrugere belønner virksomheders bæredygtige varer og initiativer, så uanset hvor en virksomhed sælger sine varer, giver det god mening at markedsføre sig på bæredygtighed. Det er konklusionen i Ekaterina Salnikovas ph.d.-afhandling, der netop har fået Dansk Marketingforsknings talentpris ved DI Fødevarers årsdag.

Ekaterina Salnikov modtager Dansk Marketingforsknings talentpris ved DI Fødevarers årsdag.
Ekaterina Salnikov modtager Dansk Marketingforsknings talentpris ved DI Fødevarers årsdag. Foto: Privat

"Det er en stor ære og anerkendelse at modtage prisen. Og så sætter det fokus på en vigtig del af marketing – nemlig at bæredygtighed sandsynligvis betyder noget for forbrugeridentiteten, uanset hvor man er i verden,” siger PostDoc Ekaterina Salnikova, Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS.

Hun modtager prisen for ph.d.-afhandlingen “The Role of Global Consumer Identity in Food- and Sustainability-Related Consumer Behavior”.

Global interesse for bæredygtighed

Ekaterina Salnikova sætter blandt andet fokus på, at der er forskel på, hvor meget forbrugerne er optagede af bæredygtighed rundt omkring i verden:

”For de globalt orienterede forbrugere lader det til at fylde mere end for de lokalt orienterede. Men uanset, hvilken gruppe man har med at gøre, bør virksomhederne kommunikere og understøtte globalitet, når de udvikler deres brands,” siger Ekaterina Salnikova.

Prisen blev uddelt ved DI Fødevarers årsdag, - en dag, der sætter fokus på, hvordan virksomheder skaber fremtidens fødevarer. Klaus G. Grunert, der er medlem af bestyrelsen for Dansk Marketingforsknings Pris, mener, pointerer vigtigheden af temaet for Ekaterina Salnikovas ph.d.-afhandling:

”Ekaterina har begået et arbejde af virkelig høj og anerkendt kvalitet. Og så viser hun, hvordan forbrugere i markeder som Kina og Vietnam også er optagede af bæredygtighed. Det er et vigtigt tema, som kommer til at præge virksomheder verden over i lang tid,” fortæller han.

I løbet af de seneste 60 år har Dansk Marketingforsknings Pris understøttet arbejdet med at udvikle nye metoder og viden. Der uddeles to priser: Marketingforsknings Prisen og Talentprisen som hver uddeles hvert andet år 

Dansk Marketingforsknings talentpris blev oprettet i 1955, og siden 2018 har fonden uddelt Talentprisen. Med den pris ønsker bestyrelsen at sætte fokus på de unge talenter og ad den vej også øge de danske virksomheders konkurrenceevne.