8,4 mio. kr. til projekt, der kobler plantebaserede fødevarer og madspild

Hvordan kan Danmark omstille sig til en større grad af planterig kost, mindske graden af madspild og styrke grøn fødevareinnovation og dermed støtte den bæredygtige udvikling på området? Det er essensen i det store tværfaglige forskningsprojekt, professor Jessica Aschemann-Witzel fra MAPP Centret ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS, Aarhus Universitet nu skal være koordinator for. Innovationsfonden støtter projektet med 8,4 mio. kr.

Nyt projekt støttet med 8,4 mio. kr. af Innovationsfonden. Foto: Colourbox

Vores fødevareproduktion står for mellem 20-35% af drivhusgasserne, og madspildet i verden bidrager med omkring 8-10% af de klimagasser, mennesker udleder. Projektet vil, udover at undersøge hvordan Danmark kan styrke og udbrede omstillingen til mere planterig kost, mindre madspild og grøn fødevareproduktion, også kigge på, hvordan eksporten kan klædes på med henblik på at sætte Danmark i front på området.

“Det helt unikke ved projektet er, at det samler iværksættere, store virksomheder samt interesseorganisationer og kobler både forbrugere og nye tekniske innovationer. Det udforsker også den plantebaserede trend såvel som undgåelsen af madspild – områder, som ellers ikke bliver sammentænkt, på trods af at der findes store synergieffekter,” udtaler Jessica Aschemann-Witzel, koordinator af projektet og professor ved Aarhus Universitet.

Det er det eneste af sin type blandt de projekter, der for nyligt har modtaget støtte fra Innovationsfonden (IFD), og som har fokus på forbrugeradfærd og markeder. Det er også første gang, Aarhus BSS koordinerer et projekt inden for rammerne af IFDs Grand Solutions-program.

Projektet, der kaldes ”PlantPro”, samler 15 forskellige aktører inden for fødevarebranchen såvel som tre danske universiteter. Det er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Copenhagen Business School, Plantebranchen, Dansk Vegetarisk Forening, Thinktank OneThird, Simple Feast, Beyond Coffee, Circular Food Technology, Møllerup Brands, Food Innovation House, Orkla, Naturli, Planteslagterne, Upfield, Eachthing, Rema1000 og Fair Trees.

Læs pressemeddelelse herom

Se også https://mgmt.au.dk/research/marketing/mapp/projects/plantpro/