21 millioner kroner til forskning på Aarhus BSS

Forskere fra Aarhus BSS modtager til sammen 21 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF). Pengene skal gå til forskning i danskernes holdninger til forsvarsforbeholdet, moralske overvejelser ved salg af surrogati, sex og nyrer samt forskning i emner som psykiatriske lidelser, kønsnormer, renteudvikling i krisetider, og hvordan valgtests påvirker vælgerne.

Foto: Søren Kjeldgaard, AU Foto

Tre professorer i økonomi, Bjarni Vilhjálmsson, Daniele Nosenzo og Bent Jesper Christensen, fra Institut for Økonomi samt lektor Mathias Wessel Tromborg, lektor Andreas Brøgger Albertsen og professor Derek Beach fra Institut for Statskundskab modtager hver en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) i denne runde.

For Bjarni Vilhjálmssons og Mathias Wessel Tromborgs vedkommende er der tale om bevillinger under virkemidlet DFF-Forskningsprojekt2 på omkring 6 millioner kroner. De fire andre modtagere har fået DFF-Forskningsprojekt1-bevillinger på mellem 500.000 og ca. 3 millioner kroner. Alt i alt har Aarhus BSS-forskerne modtaget 21 millioner kroner.

Pengene skal bruges til forskning i psykiatriske lidelser, kønsnormer, renteudvikling i krisetider samt danskernes holdninger til forsvarsforbeholdet, hvordan valgtests påvirker vælgerne, og moralske overvejelser i forhold til salg af surrogati, sex og nyrer.

Læs mere om de nye forskningsprojekter og hør, hvad forskerne siger om at modtage bevillingerne, i disse nyheder: