Preben Bo Mortensen får Novo Nordisk Prisen 2020

Preben Bo Mortensen, Institut for Økonomi på Aarhus BSS, Aarhus Universitet, får Novo Nordisk Prisen 2020 på 3 millioner kroner for sin forskning i psykiske lidelser, og hvordan man kan forbedre behandlingen og forhindre selvmord hos de ramte. Prisen får han sammen med Merete Nordentoft fra Københavns Universitet.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

”Jeg er meget taknemmelig og beæret over at modtage Novo Nordisk Prisen. Forskere forsøger altid at bibeholde en vis grad af tvivl og sætter spørgsmålstegn ved deres forskning, så det er virkelig dejligt at modtage denne anerkendelse for vores arbejde, som jeg tror vil være af stor betydning for os i vores søgen efter yderligere at udvide vores viden om alvorlige psykiske lidelser til gavn for de mennesker, der er ramt af dem,” siger Preben Bo Mortensen i en pressemeddelelse fra Novo Nordisk Fonden.

Preben Bo Mortensen har ved hjælp af registerforskning arbejdet på at opdage psykiske lidelser i befolkningen og forbedre behandlingen af folk med psykiske lidelser og forhindre selvmord. Hans forskning har afdækket, at selvmord er mere sandsynligt, hvis man har en fortid med psykisk sygdom, og at det derfor er afgørende at opdage psykiske lidelser tidligt og sørge for den rette behandling.

Preben Bo Mortensen er videnskabelig direktør for iPSYCH samt professor og centerleder ved Center for Registerforskning. Han modtager Novo Nordisk Prisen sammen med professor i klinisk medicin Merete Nordentoft fra Københavns Universitet for deres banebrydende kliniske og epidemiologiske forskningsbidrag til dansk lægevidenskab. Prisen er på 3 millioner kroner, hvoraf 2,5 millioner kroner går til forskning, mens 500.000 kroner er en personlig hæderspris.

”Merete Nordentoft og Preben Bo Mortensen har haft en enorm indflydelse på psykiatriområdet, og deres forskning har været med til at forbedre den psykiske sundhed, såvel i Danmark som i resten af verden. De har leveret banebrydende bidrag inden for psykiatrisk epidemiologi og omkring ætiologien og de langsigtede kliniske udfald af psykose, såvel som deres forskning om selvmord. Deres fremragende forskningssamarbejde har skabt videnskabelig synergi og flyttet forståelsen for disse voldsomt ødelæggende lidelser et stort skridt fremad, og som sådan er de forbilleder for dansk lægevidenskab,” siger Jørgen Frøkiær, formand for Komite for Novo Nordisk Prisen, i en pressemeddelelse.

Vil du vide mere?

Læs pressemeddelelsen fra Novo Nordisk Fonden.