Længere deadlines får folk til at donere flere penge

Vi bliver mere rundhåndede i forhold til at donere penge til eksempelvis nødhjælp via mail og sms, hvis vi ikke føler os (for) pressede til give med det samme. Men deadlines får i sig selv ikke flere til at donere. Det viser et nyt studie fra Aarhus BSS.

”Hvis du giver et bidrag inden for tre dage, vil en anonym giver donere yderligere 10 kroner.”

Sådan lød den besked, som forskere fra Institut for Økonomi på Aarhus BSS – Aarhus Universitet på vegne af Folkekirkens Nødhjælp sendte ud via mail og sms til cirka 53.000 danskere, som tidligere har doneret penge.

Den deadline, som folk fik til at udløse det ekstra bidrag fra den anonyme giver varierede, så det for én gruppe mailmodtagere var tre dage, andre 10 dage, og en tredje gruppe fik til den 1. i måneden efter. På sms’en var deadlines lidt kortere. Resultaterne viste, at de donerede beløb steg, når deadline blev længere.

Vi bryder os ikke om pres

”Vi ved fra andre studier, at folk ikke bryder sig om pres i forhold til at donere, så vi tolker resultatet som, at hvis man presser folk med en kort deadline, så skaber det en slags noget-for-noget-tanke hos modtageren: ”Okay, jeg går med til at donere hurtigt, men så får I altså ikke så meget.”

Det forklarer Mette Trier Damgaard fra Institut for Økonomi på Aarhus BSS, der sammen med Christina Gravert fra Göteborgs Universitet står bag studiet, som er publiceret i Journal of Behavioral and Experimental Economics.

Deadlines har i sig selv ingen effekt

Ifølge teori om deadlines og menneskers tendens til at udskyde handlinger til senere (prokrastinere), burde antallet af donationer stige markant lige før deadline.

Imidlertid finder forskerne i dette studie ingen effekt på antallet af donationer i forhold til de forskellige deadlines. Uanset tidsfristen faldt nærmest alle donationer inden for de første to til tre dage efter, at mail og sms var sendt af sted. Mette Trier Damgaard kalder det ”nu eller aldrig”-effekten og peger på to mulige forklaringer.

”Modtagerne ved måske, at hvis de ikke donerer med det samme, så glemmer de det. En anden mulighed er, at de donerer hurtigt for at slippe for at blive spurgt igen. Vi ved fra andre studier, at folk bogstavelig talt vil gå langt for at undgå det pres, der ligger i at blive spurgt.”

Giver det mening at sætte en deadline?

Den nye forskning rummer interessante aspekter for velgørenhedsorganisationer rundt om i verden. Alene i Danmark donerer vi hvert år i omegnen af 2 mia. kroner til velgørenhed.

Forskerne er dog forbeholdne over for at konkludere noget for andre brancher. For deadlines kan i mange andre situationer have en god effekt i forhold til at undgå, at folk prokrastinerer og udsætter ting til senere.

”Vi ønsker med vores studie at give et mere nuanceret billede af og en større forståelse for, hvor, hvornår og hvordan deadlines virker,” siger Mette Trier Damgaard.

Fakta om forskningen

• Mails og sms’er blev sendt til cirka 53.000 danskere, som mindst én gang inden for de seneste seks år har doneret penge til Folkekirkens Nødhjælp.
  • For de cirka 20.300 mailmodtagere var deadline hhv. tre dage, 10 dage eller indtil den 1. første i kommende måned.
  • For de cirka 33.000 sms-modtagere var deadline kortere, hhv. til midnat dagen efter, tre dage efter eller indtil den 1. første i kommende måned.
  • Deadlines var udeladt i mailens emnefelt, men var inkluderet i overskriften, når mailen blev åbnet.
  • Selve mailen var formuleret og udformet af Folkekirkens Nødhjælp.
  • Læs hele forskningsartiklen: ”Now or never! The effect of deadlines on charitable giving”

Mette Trier Damgaard
Institut for Økonomi, Aarhus BSS