Hanne Nørreklit bliver Ridder af Dannebrog

Den 23. september 2016 udnævnes professor Hanne Nørreklit fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet som Ridder af Dannebrog af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II.

I slutningen af september udnævnes professor Hanne Nørreklit som Ridder af Dannebrog som anerkendelse for en imponerende karriere med mange internationale ophold igennem årene. Foto: Julia Rolsted Stacey, Aarhus BSS Kommunikation.

Hanne Nørreklit modtager Ridderkorset som anerkendelse for sin flotte karriere. Som forsker har Hanne Nørreklit især arbejdet inden for forskningsfeltet ’Økonomistyring’.

Hanne Nørreklit er i dag leder af det internationale netværk Actor Reality Construction. Her forsker hun i samarbejde med flere andre i regnskab og økonomistyring, mens andre medlemmer af netværket beskæftiger sig med emner inden for filosofi, økonomi, og ledelse. Netværket arbejder på at udvikle og beskrive metoder til at understøtte aktørerne i deres konstruktion og udvikling af velfungerende ledelses- og regnskabspraksisser. Fælles for al forskning i netværket er, at den tager udgangspunkt i, at etablering af en velfungerende praksis kræver integration af følgende fire aspekter af menneskelig virkelighed: fakta, muligheder, værdier og kommunikation.

Hanne Nørreklit er associate editor og editorial board member ved en række internationale tidsskrifter og har publiceret over hundrede artikler, bøger og bogkapitler på seks forskellige sprog hvoraf adskillelige er i højt klassificerede publikationer.

Hanne Nørreklit har modtaget adskillige priser og udmærkelser for sin forskning, heriblandt følgende forskningspriser:

• 2012: Outstanding Paper Award Winner for best article in Qualitative Research in Accounting & Management 2011
  • 2005: David Solomon Prize for Best Article in Management Accounting Research 2004

Oprindeligt er Hanne Nørreklit uddannet på Handelshøjskolen i Århus. Hun afsluttede sin ph.d. i 1989.

Når man kigger på Hanne Nørreklits imponerende CV er det tydeligt, at hun kan lide at samarbejde med forskere i udlandet. Hun har boet og arbejdet i udlandet i en stor del af sin karriere og har benyttet sig af muligheden for at forske i internationale forskningsmiljøer.

Hanne Nørreklit er i dag ansat som professor på Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS. Hun har yderligere været ansat på Aalborg Universitet og Norwegian School of Economics samt besøgt og arbejdet på en række handelshøjskoler og universiteter i USA, Frankrig, Storbritannien, Norge, Sverige, Holland og Italien.

Hanne Nørreklit startede sin karriere i det private erhvervsliv hos henholdsvis Pasilac A/S og Södahl Design.