Grænser i fokus på oversættelseskongres

Grænser – i ordets bredeste betydning – var i fokus, da en af verdens største kongresser om oversættelse åbnede torsdag på Aarhus Universitet. Det er Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus BSS, der er vært, og det overordnede tema er ”Translation Studies: Moving Boundaries.”

Scene fra kongressens første dag. (Foto: Julia Rolsted Stacey)

”På et tidspunkt, hvor vi alle sammen snakker grænser, og om vi skal bevogte dem eller vi skal åbne dem, så er det jo bare fantastisk, at det også er det emne, vi har til diskussion lige her i dag,” siger Helle Vrønning Dam, der er professor i tolkning og oversættelse ved Aarhus BSS og hovedarrangør for kongressen.

Den tre dage lange kongres er den ottende, der holdes inden for rammerne af European Society for Translation Studies, eller EST, og den har tiltrukket over 400 deltagere, nogle så langt borte fra som Macau og Taiwan.

Meget er sket i verden siden sidste kongres i 2013, og specielt betydningen af grænser er kommet endnu mere i fokus. Det vil uundgåeligt påvirke diskussionerne på kongressen, ifølge Andrew Chesterman, der er en af kongressens keynote-talere.

”Hvad er værdien af en grænse? Hvad sker der, når man forsøger at krydse en grænse? Hvad sker der, hvis en grænse bliver beskyttet? Det er ting, som finder sted i den virkelige verden, og de sker også inden for vores disciplin,” siger Chesterman, som er professor emeritus på Helsinki Universitet.

EST’s kongresser finder sted en gang hvert tredje år – senest i den tyske by Gemersheim – og der er skarp konkurrence om værtskabet.

Der er 22 paneler i alt, med emner der strækker sig fra engelsk som lingua franca til oversættelser inden for religiøse kontekster.

Sandra Hale, der er professor ved University of New South Wales i Australien og en anden af kongressens keynote-talere, er ikke i tvivl om udbyttet af hendes ophold i Aarhus.

“Det handler om at udvide din horisont, se hvad andre mennesker er i gang med, og inkorporere det i din egen forskning. Det handler om at netværke og lære fra andre, og at dele ud af din egen forskning,” siger hun.