Endelig åbningsceremoni for nyt grundforskningscenter

Aarhus BSS’ grundforskningscenter i diskrimination, CEPDISC, kunne i dag endelig holde åbningsceremoni med besøg af rektor og med direktør i Danmarks Grundforskningsfond med på storskærm.

Centerleder for det nye grundforskningscenter Kasper Lippert-Rasmussen Foto: Lars Kruse/AU
Rektor Brian Bech Nielsen Foto: Lars Kruse/AU
Institutleder ved Institut for Statskundskab Peter Munk Christiansen Foto: Lars Kruse/AU
Direktør for Danmarks Grundforskningsfond Søren-Peter Olesen Foto: Lars Kruse/AU

Corona satte en stopper for den planlagte centeråbning i august og desuden for, at åbningen i dag kunne gennemføres med et stort publikum. Men endelig har Centre for the Experimental-Philosophical Studies of Discrimination (CEPDISC) afholdt sin åbningsceremoni. Det skete med besøg fra Danmarks Grundforskningsfonds direktør Søren-Peter Olesen (med på Zoom) og rektor Brian Bech Nielsen til stede på Institut for Statskundskab, hvor CEPDISC hører hjemme.

”Hjerteligt tillykke til Kasper og hele CEPDISC-teamet! Det er et imponerede flot hold, I har sat sammen. Der er både en meget, meget høj faglighed, og så er der de komplementære kompetencer, som centret består af. Det er – som vi opfatter det – et rigtigt grundforskningscenter,” sagde direktør for Danmarks Grundforskningsfond Søren-Peter Olesen, da han talte ved åbningsceremonien via sin Zoom-skærm.

Rektor Brian Bech Nielsen, som var den næste i talerækken, takkede Danmarks Grundforskningsfond for støtten til projektet og fremhævede Institut på Statskundskab som det perfekte arnested for et grundforskningscenter. Det kunne institutleder ved statskundskab Peter Munk Christiansen kun give ham ret i:

”Det er vores ambition på instituttet at være med blandt de allerbedste, og det er man, hvis man får en bevilling fra Grundforskningsfonden,” sagde institutlederen.

Der var desuden taler ved professor Lotte Thomsen, som viste eksempler fra sin forskning i diskrimination, og ved CEPDISC’ centerleder og professor i statskundskab Kasper Lippert-Rasmussen, som fortalte om, hvorfor der er brug for et grundforskningscenter i diskrimination. Han nævnte de tre hovedspørgsmål, som forskerne ved CEPDISC vil besvare: Hvad er diskrimination? Hvad er de væsentligste indvendinger mod diskrimination? Hvad kan og bør gøres for at modvirke diskrimination? Kasper Lippert-Rasmussen afsluttede med at besvare sit eget spørgsmål, om hvorvidt centret vil kunne levere interessante svar på de tre spørgsmål:

”Vi er faktisk lidt særlige i CEPDISC. Vi er det første og eneste danske forskningscenter om diskrimination, og det første og eneste forskningscenter i verden, der er dedikeret til en eksperimentel-filosofisk tilgang til studiet af diskrimination. Vi har på CEPDISC nogle særligt dygtige forskere inden for CEPDISC’ forskellige discipliner, og forskningsfeltet er særligt diverst, hvad angår de discipliner, som er repræsenteret i centret,” lød det fra centerlederen.

CEPDISC er blevet en realitet på baggrund af en bevilling på ca. 62 millioner kroner fra Danmarks Grundforskningsfond. Det giver forskerne ved centret seks år til at beskæftige sig med både moralske, filosofiske og etiske forhold omkring diskrimination samt helt konkrete undersøgelser af, hvordan vi som mennesker opfatter og forholder os til diskrimination.

Både Danmarks Grundforskningsfonds bestyrelse og de internationale bedømmere havde udtrykt begejstring for projektet, kunne fondens direktør fortælle i sin tale:

”En præmis for at få en bevilling fra Grundforskningsfonden er, at man skal ud at lave noget, som man ikke kunne lave ellers. Vi ser CEPDISC som noget større, som det kan komme noget unikt ud af, som ikke ville være sket, hvis I ikke havde fået den relativt store bevilling,” sagde Danmarks Grundforskningsfonds direktør Søren-Peter Olesen.

Selv om centrets åbningsceremoni har været udskudt pga. corona-restriktioner, har forskningsaktiviteterne været i fuld gang siden den officielle startdato den 1. august 2020. Der er derfor allerede lavet forskning og analyser ved centret, som man kan høre og læse mere om på linkene nedenfor: