Årets administrative medarbejder

”Jeg møder folk, hvor de er,” siger IT-medarbejder Mads Elbæk Sørensen fra Aarhus BSS IT-support, der modtager prisen som årets administrative medarbejder. For ham er hvert enkelt menneske i centrum – og det ser han som hemmeligheden bag god service. Vi har snakket lidt med Mads om prisen, det at levere god service og hvad han mon skal bruge pengene til.

Her overrækker administrationschef Nikolaj Harbjerg prisen til Mads. Foto: Anders Trærup
Foto: Anders Trærup

Hvad består dit arbejde i?

Jeg yder løbende IT-support til institutterne og administrationen og hjælper folk med diverse tekniske problemer. Jeg er også meget involveret i digitale eksaminer på videokonferencer og er personlig supporter for en række medarbejdere.

Mine arbejdsopgaver har udviklet sig meget, siden jeg startede på Institut for Økonomi tilbage i 2009. Dengang brugte vi meget tid på at opdatere systemer, og det foregår jo helt automatisk i dag. Nu har jeg til gengæld mange andre typer opgaver, og der kommer hele tiden nye til!

Hvordan yder man en ekstraordinær indsats som administrativ medarbejder?

Allerførst er det vigtigt for mig at sige, at jeg slet ikke kunne gøre mit arbejde uden alle mine gode kolleger i IT-afdelingen. De fortjener prisen lige så meget som mig!

Men udover det handler det for mig meget om at skabe en personlig relation til dem, jeg hjælper og vise dem, at de ikke bare er et nummer i rækken. Jeg gør meget ud af at møde hvert enkelt menneske, hvor de er og sætte mig ind i deres problemer. For mange er computerproblemer jo nærmest et spørgsmål om liv eller død. Her er det min opgave at få problemet ned på jorden og overbevise den enkelte om, at vi nok skal finde en løsning. Jeg er i det hele taget meget løsningsorienteret og lægger vægt på at gøre det så enkelt for brugerne som muligt.

Hvad er det bedste ved dit job?

Det er, at jeg møder så mange forskellige mennesker – og at jeg får lov til at hjælpe dem og finde gode løsninger. Jeg har også altid været meget interesseret i computere og er utroligt nysgerrig. Jeg piller gerne en computer fra hinanden, hvis den blinker forkert.

På hvilken måde oplever du at blive anerkendt for dit arbejde?

Jeg oplever mange forskellige former for anerkendelse. Bare det at folk bliver ved med at ringe til mig, må betyde at de er tilfredse med mit arbejde, og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for.

Hvis du skulle holde en takketale over at modtage denne pris, hvad ville du så sige?

Jeg ville starte med at takke Søren Staunsager, som gjorde alt for at få mig ansat som fleksjobber på Institut for Økonomi tilbage i 2009. I dag er jeg fastansat og er utroligt glad for at være på Aarhus BSS, som er en dejlig og fleksibel arbejdsplads. Jeg vil også gerne takke hele min afdeling og i det hele taget alle de mange kolleger, der værdsætter mig. Der er som sagt mange andre dygtige folk på Aarhus BSS, der også fortjener denne pris.

Prisen består af 25.000 kroner – hvad vil du bruge dem på?

De skal bruges på nyt tag. Min kone og jeg købte et hus for nogle år siden, hvor alt skulle skiftes. Taget er det eneste, der mangler, så det bliver dejligt at få gjort!