3,6 millioner til forskning i EU’s håndtering af corona-krisen

Derek Beach har fået 3,6 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til et projekt, som skal udvikle bedre metoder til case-studier. Casene er EU’s håndtering af kriser, som den nuværende foranlediget af corona-virussen.

Professor i statskundskab Derek Beach ved Aarhus BSS på Aarhus Universitet har gennem en årrække forsket i EU’s håndtering af kriser og skulle i forbindelse med et nyt projekt i gang med omfattende case-studier af, hvordan EU håndterer flygtningekrisen og klimakrisen, da corona-krisen satte ind og overtog hele EU's dagsorden.

Derek Beach har derfor ændret fokus og er nu i fuld gang med at undersøge, hvordan EU håndterer corona-krisen sammen med sin hollandske samarbejdspartner Sandrino Smeets fra Radboud University, Holland.

”Lige nu har vi en enestående mulighed for at indsamle information i ’real-time’, mens krisen udspiller sig. Det, synes jeg, er meget spændende, ” siger Derek Beach, som har fået 3,6 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til sit projekt.

”Bevillingen vil muliggøre en mere dybdegående analyse af, hvordan EU har håndteret krisen over længere tid. Så snart det igen bliver muligt, håber vi at besøge EU for at tale med embedsfolk direkte og ikke som nu over Skype,” siger Derek Beach.

Studiet af EU's håndtering af corona-krisen bygger på viden fra et netop afsluttet projekt om, hvordan EU har håndteret tidligere kriser som eurokrisen og flygtningekrisen. Det er forskernes ambition at udvikle metoder, som gør os bedre i stand til at afdække komplicerede beslutningsprocesser i EU-systemet og mere generelt. Desuden vil projektet prøve at udvikle metoderne således, at de også kan bruges mere praksis-orienteret i forbindelse med policy evalueringer. Her samarbejder forskerne med Verdensbanken og The German Evaluation Institute (DEval).

Projektet hedder Mechanisms and Mechanistic Evidence in the Social Sciences (MMESS) og vil løbe over fire år.

Yderligere info:
Derek Beach