Vanskelige verdensmål

Sådan kommer du i gang med at bruge verdensmålene i din forretning

19.12.2019 | SANNE OPSTRUP WEDEL

For mange små og mellemstore virksomheder er arbejdet med FN’s nu fire år gamle verdensmål stadig meget diffust, selv om det kan blive helt afgørende for deres overlevelse. Opgaven består i at få skåret den store kage af mål og undermål ud i strategiske, målrettede stykker, påpeger forskere ved Aarhus BSS. Til gengæld er der håb – både for virksomhederne og for verden.  

FN’s Verdensmål sætter en retning for en nødvendig rejse mod en mere bæredygtig verden, men selv om alle virksomheder kender destinationen, kan det være svært at finde ud af, hvilken rute der giver bedst mening at følge. Især fordi vejen mod målet er fyldt med forskellige udfordringer, som skal erkendes og bearbejdes, inden man kan tage næste skridt: Psykologisk gælder det om at få brudt arbejdet med verdensmålene ned i mindre bidder og fokusere på udviklingsmuligheder frem for skrækscenarier, så man stiller sig bedst muligt i forhold til både medarbejdere, kunder og forbrugere. De kræver bæredygtig handling i en grad, så de sociale normer er ved at ændre sig, og derfor er der ingen vej uden om for danske virksomheder. Til gengæld er der masser af muligheder for at bruge verdensmålene som løftestang for at optimere og udvikle sin forretning.    

Fakta: FN's verdensmål for bæredygtig udvikling

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, også kaldet Sustainable Development Goals (verdensmålene) eller Agenda 2030, er en global opfordring om at handle. Målene blev vedtaget af 193 lande på FN’s årlige generalforsamling i 2015. FN’s verdensmål består af 17 mål og 169 delmål, der balancerer mellem de tre dimensioner af bæredygtig udvikling: Den økonomiske, den sociale og den miljømæssige dimension.

I de ovenstående artikler kan du læse en række Aarhus BSS-forskeres bud på, hvordan virksomhederne kan arbejde med verdensmålene fra henholdsvis et strategisk, psykologisk, forbrugermæssigt og økonomisk synspunkt.