Ny SMV-bestyrelsesuddannelse har ramt et hul i markedet

Ejerledere og bestyrelsesmedlemmer roser AU’s bestyrelsesuddannelse med fokus på små og mellemstore virksomheder, som de mener, i høj grad har ramt et behov hos SMV’erne. Næste hold starter til august.

Aarhus Universitets spritnye bestyrelsesuddannelse med fokus på små og mellemstore virksomheder (SMV) er kommet rigtig solidt fra land. Det første hold har siden december sidste år været i gang med det 10 dage lange forløb, der giver et officielt uddannelsesbevis fra Aarhus Universitet som uddannet bestyrelsesmedlem, og deltagerne er meget positivt stemt.

”Man kan agere sparringspartner på et helt andet niveau end tidligere og give kompetent sparring til alle de ting, vi behandler på bestyrelsesmøderne. Også i forhold til samspillet med ejerlederen og hans synspunkter og bekymringer. Uddannelsen kommer på den måde hele vejen rundt om bestyrelsesarbejdet i SMV’erne,” fortæller Jens Lassen, ejerleder i Ekspansion ApS og bestyrelsesmedlem i seks SMV-bestyrelser.

Har ramt et hul i markedet
Professor Mette Neville, som er initiativtager til uddannelsen, mener, at det er lykkes at ramme det hul, man de seneste år har identificeret i markedet for bestyrelsesuddannelser.

”Der er særlige udfordringer forbundet med bestyrelsesarbejde i SMV’er. Bestyrelsen skal kunne styrke ejerlederen i hans rolle som direktør og tilføre kompetencer til virksomheden, som den ellers ikke ville have. Herudover bygger SMV’er ofte på et helt andet værdigrundlag end store virksomheder. Det er ikke penge, der driver ejerledere, men derimod interessen for et fag, muligheden for at kunne føre ideer ud i livet og være herre i eget hus. Det spiller ind i bestyrelsesarbejdet. Herudover er der en række særlige problemstillinger, som f.eks. generationsskifte og risikoen for konflikter i ejerkredsen, som man skal kunne håndtere. Det bliver man ikke klædt på til på en generel bestyrelsesuddannelse,” siger Mette Neville.

Fra teori til praksis og undervisere med kant
En af de ting, som deltagerne også fremhæver, er kombinationen af nyeste teori på området og konkrete værktøjer, som de kan anvende direkte i eget bestyrelsesarbejde.

”Hver eneste gang er der inviteret eksterne folk ind, som har hands-on-erfaringer på de forskellige områder. Dét kombineret med, at man har evnet at tiltrække deltagere, som sidder i bestyrelser, en masse virksomhedsejere og folk med andre kompetencer, gør det til en attraktiv uddannelse. Og det er netop en uddannelse, ikke blot et langt kursus, hvor man sidder og håber, at frokosten er god,” siger Carit Andersen, direktør og partner i Decisionconsult A/S.

“Uddannelsen har givet mig et stærkt fagligt fundament for mit videre bestyrelsesarbejde, idet koblingen mellem den nyeste bestyrelsesteori og best pratice i SMV-segmentet har været i højsæde og har fungeret fremragende. Uddannelsen har været kendetegnet af et meget højt fagligt niveau, hvor eksterne foredragsholdere løbende har krydret undervisningen med spændende indlæg, supplerer Henrik Nicolai Clausen, afdelingschef i pension og private banking, Sydbank og bestyrelsesmedlem i Dekoprint A/S.

Næste hold klar til august
Det næste hold, som begynder til august, er ved at tage form, men har stadig ledige pladser. Uddannelsen retter sig mod nuværende og kommende bestyrelsesmedlemmer, som har behov for at blive klædt på til bestyrelsesarbejdet, f.eks. omkring pligter og ansvar, strategi, risikostyring, innovation samt arbejdsdeling mellem bestyrelse og direktion, og som ønsker en professionel tilgang til bestyrelsesarbejdet i SMV’er.