Næsten 5 millioner bevilliget til tre unge forskere

Joshua Robison, Maria-Louise Clausen og Andrea Barletta har til sammen modtaget næsten 5 millioner fra Det Frie Forskningsråd. Pengene går til deres postdoc-projekter inden for statskundskab og økonomi.

Joshua Robison, Foto: Aarhus BSS Kommunikation
Maria-Louise Clausen, Foto: Aarhus BSS Kommunikation
Andrea Barletta, Foto: Aarhus BSS Kommunikation

What Makes Partisans Think Again? Causal Frames and Partisan Motivated Reasoning
Joshua Robison har fået 1.709.107 kroner til projektet, som undersøger, hvordan borgere tænker, når de bedømmer politik. Ifølge mange studier er mange borgere forudindtagede, hvilket betyder, at de ofte ignorerer oplysninger, der modsiger deres foretrukne partis standpunkt. Det er problematisk, fordi det betyder, at mange borgere danner meninger, der ikke er baseret på den bedste tilgængelige information. Projektet undersøger forhold, hvor borgere ræsonnerer med åbent sind, og hvordan deres overbevisninger om den politiske elites motiver spiller ind. Der argumenteres for, at når borgere er usikre på elitens motiver, tænker de mere grundigt over politiske forslag og bedømmer information mere ligeligt. Det tyder på, at en usikker borger måske i virkeligheden er en god borger.

Islamic State: A state, a state-to-be or a non-state actor?
Maria-Louise Clausen har fået 1.629.132 kroner til projektet, som undersøger statsstrukturer i Mellemøsten. Teorier omkring statsopbygning ser staten som fundamentet for international orden, men organisationer som Islamisk Stat udfordrer dette udgangspunkt ved at hævde, at statslig suverænitet er illegitim. I det perspektiv kan kun Gud være suveræn. Dette projekt undersøger, hvorvidt fremkomsten af Islamisk Stat bebuder et mere gennemgribende sammenbrud af statsbaseret orden i Mellemøsten. Der argumenteres for, at Islamisk Stats styrke primært skal forstås med udgangspunkt i organisationens idémæssige udfordring af nuværende statsstrukturer. Projektet undersøger derfor, hvordan Islamisk Stat bruger kendte islamiske begreber og fortællinger til at præsentere sig selv som et mere succesfuldt og legitimt alternativ til den nuværende statsbaserede orden i Mellemøsten. Dette gøres primært via sproglige analyser af det omfattende propagandamateriale som Islamisk Stat dagligt udgiver via internettet rettet mod et internationalt publikum.

The Invisible Risks of Derivatives Valuation Models
Andrea Barletta har fået 1.546.926 kroner til projektet om måling og forståelse af markedets forventninger. Måling og forståelse af markedets forventninger er essentielt for økonomisk politik, risikostyring og –afdækning, og ren spekulation. Der handles finansielle kontrakter, såkaldte derivater, som kan ses som lotterisedler på aktivets fremtidige stadier og derfor indeholder information omkring sandsynligheden for fremtidige begivenheder. Mit primære sigte er at udvikle en matematisk og statistisk metodologi, som kan anvendes til at udtrække de sandsynligheder, investorerne tilskriver fremtidige begivenheder, og som er indeholdt i derivatpriser. Givet disse sandsynligheder kan en finansiel analytiker eller risikomanager måle investorernes forventninger og afdække sig i forhold til fremtidige ekstreme begivenheder, der kan føre til markedschok. Alternativt kan en investor udnytte markedsforventninger til at foretage spekulative investeringer. Endeligt kan økonomer eller embedsmænd, der fokuserer på de finansielle markeders funktion, verificere ex-post korrektheden af investorernes forventninger og dermed tage institutionelle beslutninger omkring reguleringen af de finansielle markeder.