De studerende holder mig skarp

Jette Ditlev har været mentor i 10 år, og hun brænder stadig for at være med i ordningen.

Foto: Privat

Mød alumne og æresmentor, Jette Ditlev, der har været en del af ”Aarhus BSS Mentor100”, lige siden programmet startede op for 10 år siden. I 2017 blev hun kåret til æresmentor som en anerkendelse for sit store arbejde med at guide, støtte og udfordre de studerende. I januar 2018 åbner Aarhus BSS op for et nyt mentorforløb, og Jette Ditlev er ikke i tvivl om, at hun skal være med igen.

Du får mere, end du giver

Til dagligt driver Jette Ditlev sin egen rådgivningsvirksomhed, Ditlev Consulting, der arbejder indenfor ledelse, strategi, salg og innovation, og sideløbende er hun lektor. Dertil har hun nu været mentor for i alt 10 kandidatstuderende. ”Jeg får så meget glæde og energi af at være sammen med de studerende”, siger Jette Ditlev, der også bruger den indsigt, hun får i unge mennesker gennem sine mentees, i sit konsulentarbejde.

”De stiller mig spørgsmål, som tvinger mig til at reflektere over mit liv og mine egne valg, og som inspirerer mig i udviklingen af mine konsulentydelser og min rådgivning”. I rollen som mentor handler det om at støtte de studerende i at finde ud af, hvad de vil og kan, og hvordan de kommer derhen.

”Det er processen, det handler om, og den proces, som jeg sætter i gang hos de unge mennesker, minder på mange måder om den proces, jeg sætter i gang hos mine kunder, for eksempel i ledersparringer”, fortæller Jette Ditlev.

”Inspirationen går begge veje i et mentorforløb, og jeg får personligt mere, end jeg giver. De studerende holder mig skarp”, fortsætter hun.

Alle møder er forskellige

Blandt hendes mentees er hun kendt for at være skarp, ligefrem, passioneret, kompetent og sjov, og det er disse egenskaber, der har været med til at gøre hende fortjent til titlen som æresmentor. Selvom hun har været med i 10 år i træk, er det aldrig blevet ensformigt.

"Mennesker er forskellige, og mine mentees har alle været i vidt forskellige situationer, så der er ikke to møder, der har været ens”, siger Jette Ditlev.

Der er temaer, der går igen i de fleste mentorrelationer såsom jobsøgning, motivation og kompetenceafklaring, selvudvikling og karriereveje. Det afhænger dog meget af den enkelte person, hvilke temaer, der fylder mest, og hvordan de fylder.

”Nogle føler sig ekstremt pressede og har brug for støtte til at balancere fritid og læse/arbejdstid, mens andre har brug for hjælp til at få skabt sig et netværk, eller til at lande det første job”, siger Jette Ditlev.

Som mentor spiller man en vigtig rolle i at bygge bro mellem de studerende og erhvervslivet, men ”i bund og grund handler det om, hvordan de hænger sammen som menneske, og det er ekstremt givende at støtte dem i den proces,” siger hun.

Vær med, når det nye hold starter op

Hvis du er interesseret i at blive mentor, har du chancen ultimo januar 2018, hvor vi åbner op for tilmeldinger til det nye forløb.

Som medlem af alumnenetværket vil du få en mail med mere information, og i mellemtiden er du velkommen til at læse mere om rollen som mentor og om Mentor100 programmet her.