Alumner i væksteventyr

IT Minds ryddede sidste sommer forsiderne, da den kun fire år gamle virksomhed blev solgt til it-koncernen EG. IT Minds havde i sin korte levetid haft en vækstrate på 898 pct., og salget skete som en konsekvens af ambitioner om fortsat vækst og udvikling af virksomheden.

Det har altid været planen, at IT Minds skulle blive stor virksomhed, og at den skulle udvides til udlandet – og meget gerne lidt hurtigt. Det fik sidste år de to grundlæggere og alumner fra Aarhus BSS, Jonas Vognsen (cand.merc., '11) og Morten Astrup Christensen (cand.merc., '11), til at sælge deres virksomhed.

”Selv om IT Minds selvfølgelig på sin vis har været en slags hjertebarn for os, har vi alligevel altid først og fremmest set det som en virksomhed, og vi har aldrig haft planer om at skulle eje den for evigt. Men salget handlede ikke om kontanter og hurtige penge. Det handlede om at udvide organisationen med nogle kompetencer, som skulle hjælpe os til at nå vores mål og give vores medarbejdere flere muligheder i fremtiden,” forklarer Jonas Vognsen, der sammen med Morten Astrup Christensen begge er blevet i virksomheden som partnere efter salget.

Hele ideen med IT Minds har nemlig altid været at skabe en forretning, hvor unge kan få en god start på deres karriere og anvende deres teori i praksis.

”At vi har fået så mange store og professionelle kunder og er vokset så hurtigt, ser vi som et kæmpe skulderklap til de unge talenter, vi har fået med ombord undervejs – vores sælgere og projektledere har alle også været universitetsstuderende, da de startede hos os. Begge vores to nye Directors er ligeledes relativt nyuddannede fra Aarhus BSS," siger Morten Astrup Christensen.

Strategisk samarbejdspartner
IT Minds var i dialog med flere aktører, inden de fandt den helt rigtige samarbejdspartner i milliardkoncernen EG. Herefter brugte de lang tid på at forventningsafstemme og tale om, hvordan samarbejdet skulle fungere.

”Vi gik meget struktureret til værks, da vi skulle vælge en køber, og da det kom til det endelige valg, gik efter mavefornemmelsen. EG troede på os, og det vi gjorde. De ønskede ikke at bestemme over os,” forklarer Morten Astrup Christensen.

Der var ingen krav om, at IT Minds skulle adoptere EG-koncernens retningslinjer og procedurer, men begge parter var åbne for, at de kunne, hvis de ville. Derfor har IT Minds fortsat egne kontorer og egen ledelse, men de må trække på EG-koncernens ressourcer, når de har brug for det.

”Det har været en gevinst at få adgang til strategisk sparring - både i hverdagen og fra en professionel bestyrelse. Vi har forretningsmæssigt fået rigtig meget ud af at blive opkøbt, og vi har selv fået meget bedre mulighed for at fokusere på forretningen og på at skabe vækst,” siger Jonas Vognsen.

Få orden i papirerne
Både Jonas Vognsen og Morten Astrup Christensen har læst Finance & International Business på Aarhus BSS og kunne bruge deres egen faglighed i forhandlingssituationerne, men også i måden, forretningen er blevet bygget op, med økonomistyring, projektledelse og forretningsplaner. For at være sikker på at få det rigtige fundament, valgte de dog at supplere deres egen viden med dygtige folk udefra, hvilket de mener, har været både tiden og pengene værd.

”Alt det forarbejde har lønnet sig i dag. Vi er landet et sted, hvor vi har det godt, og hvor vi har alle muligheder for at drive vores forretning videre. Det er et lykkeligt ægteskab. Vi har fået en stærk og erfaren organisation i ryggen, og vi har nogen at rådføre os med. De er en kæmpe hjælp for os,” slutter Morten Astrup Christensen.

Om IT Minds

IT Minds udfører opgaver inden for softwareudvikling primært ved brug af studerende og nyuddannede talenter fra landets it-universiteter. Jonas Vognsen og Morten Astrup Christensen har samme titel som før salget og er begge partnere i IT Minds sammen med tredjemanden Kristian W. Larsen.  IT Minds har kontor i Aarhus og København og er lige nu ved at åbne en afdeling i Oslo.

Du kan lære mere om iværksætteri, når vi sætter fokus på emnet gennem forskellige aktiviteter i 2016.