Børn med diabetes klarer sig fint i skolen

Danske børn med type 1-diabetes klarer sig i gennemsnit nøjagtig lige så godt i folkeskolen, som deres klassekammerater uden den belastende sygdom. Det viser det hidtil største studie af, hvordan børn med diabetes klarer sig i skolen. Studiet er gennemført på Aarhus BSS i samarbejde med danske og udenlandske forskere.

06.02.2019 | MICHAEL SCHRØDER

I undersøgelsen har forskerne gennemgået resultaterne af de nationale test i matematik og læsning blandt mere end 630.000 skoleelever i 2., 3., 4., 6. og 8. klasser i folkeskolen. Godt 2.000 af disse folkeskoleelever havde diagnosticeret type 1-diabetes, og sammenligningen viser, at de klarer sig gennemsnitligt lige så godt som deres klassekammerater både, når man tager og ikke tager hensyn til socioøkonomiske forskelle. Undersøgelsens resultater er offentliggjort i det anerkendte amerikanske lægetidsskrift JAMA (Journal of the American Medical Association).

"Det har nok været antagelsen, at de følgevirkninger, som både for højt og for lavt blodsukker kan medføre, også påvirker børns kognitive færdigheder og indlæring"

Niels Skipper - lektor, Institut for Økonomi, Aarhus BSS

Et positivt resultat

”Det er i hvert fald et positivt resultat og måske også lidt overraskende. Det har nok været antagelsen, at de følgevirkninger, som både for højt og for lavt blodsukker kan medføre, også påvirker børns kognitive færdigheder og indlæring,” siger Niels Skipper, sundhedsøkonom på Institut for Økonomi på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet, der har stået i spidsen for studiet.

”Derudover har de hidtidige undersøgelser, der er gjort på dette felt, vist noget forskelligt, men de har typisk været lavet ud fra et sparsomt datagrundlag og med meget stor statistisk usikkerhed.”

Studiet er gennemført i samarbejde med forskere fra Københavns Universitet, Herlev Hospital, VIVE og Kansas State University, USA.

Flere og flere børn rammes

Type 1 diabetes rammer af ukendte årsager flere og flere børn og unge. I Danmark er antallet af 0-19-årige med type 1-diabetes næsten blevet fordoblet i perioden fra årtusindeskiftet til 2017 til i alt 3.200 børn og unge, ligesom antallet af nye tilfælde vokser år for år, viser tal fra Sundhedsdatastyrelsen. Sygdommen kan hverken forebygges eller helbredes og er kronisk.

Da Niels Skippers datter som 4-årig fik konstateret type 1-diabetes var det derfor oplagt for sundhedsøkonomen, at kaste sin faglighed ind i at afdække flere sider af denne sygdom.

Det førte i 2018 til en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond på godt 4 mio. kroner til i et forskningsprojekt at undersøge, hvordan type 1-diabetes påvirker børn og unge og deres familier og med forskelig socioøkonomisk baggrund. Dette studie er det første resultat af forskningsprojektet.

Læs forskningsartiklen her. (Betalingsmur kan forekomme)

Fakta om type 1-diabetes:

Diabetes 1 rammer oftest børn eller yngre voksne, men der er også ældre mennesker, som pludselig får sygdommen. Forskerne ved ikke, hvad der udløser diabetes 1 og sygdommen kan derfor heller ikke forebygges eller helbredes.

Ved diabetes 1 ophører insulinproduktionen i kroppen fuldstændigt. Det skyldes, at kroppens eget immunforsvar dræber de celler, som producerer insulin. Blodsukkeret skal derfor reguleres med flere daglige insulininjektioner eller med insulinpumpe. Det kan være svært at få blodsukkeret til at ligge rigtigt hele tiden. Blodsukkeret ændrer sig nemlig efter, hvad man spiser og drikker, og hvor meget man spiser, drikker og bevæger sig.

Kilde: Diabetes.dk (Diabetesforeningen)