18.08.2021 | SANNE OPSTRUP WEDEL
Nogle af dem, vi bruger mest tid med, er vores kollegaer, og derfor har forskningsprojektet gransket, om og hvordan vi bliver påvirket af vores kollegaer i vores forbrugsmønstre. FOTO: Pixabay
Allerede i 1776 var den skotske samfundsfilosof og økonom, Adam Smith, optaget af ideen om, at mange mennesker finder stor tilfredsstillelse ved et iøjnefaldende forbrug af ekstravagante luksusvarer som juveler eller guldkæder. I 1834 introducerede den canadiske økonom John Rae begrebet conspicuous consumption, og i 1899 inddrog den norsk-amerikanske økonom Thorstein Veblen begrebet i en samlet forklaring af forbruget.
Men nu viser ny forskning, at det slet ikke er conspicuous consumption-effekten, der er på spil, når vi forbruger.
”Faktisk er det noget helt andet, som får os til at bruge penge,” fortæller Anders Frederiksen, professor og institutleder ved Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS, Aarhus Universitet.
Og det kan han sige med stor vægt. For det har taget Anders Frederiksen og hans to kollegaer Giacomo De Giorgi (Université de Genève) og Luigi Pistaferri (Stanford University) 12 år og alverdens hovedbrud og blindgyder at påvise, at vores kollegaer påvirker vores forbrug samt forklare, hvad årsagen er.
”Nogle af dem, vi bruger mest tid med, er vores kollegaer, og derfor har vi gransket, om og hvordan vi bliver påvirket af vores kollegaer i vores forbrugsmønstre. Men den såkaldte peer-effekt, eller kollega-påvirkning, er enormt svær at identificere, fordi det kan skyldes flere ting, at der er en sammenhæng mellem min adfærd og mine kollegaers adfærd. Så det er en meget teknisk øvelse, der bedst kan beskrives som det lange seje træk,” forklarer Anders Frederiksen.
Rejsen frem mod svarene er en fortælling om internationale forskningsmiljøer og et ungt menneske, der rejste ud i verden for at lære noget mere. Under sit studie læste Anders Frederiksen både i England og Tyskland. Som ph.d.-studerende tilbragte han et år på Princeton University i New Jersey, og da han som postdoc (midlertidig forskerstilling, der bygges oven på en ph.d.) på Stanford University mødte en professor, der havde stor erfaring med forskning i forbrug, kastede de sig over at finde ud af, om der fandtes en peer-effekt i forbrugsmønstre.
”Da vi gik i gang med at lede efter mulige resultater, vidste vi ikke, om de fandtes, om de kunne påvises, og om de havde en størrelse, der gjorde vores studie relevant,” fortæller han.
”Vi skal have et fornuftigt perspektiv på vores forbrug igennem hele livet, men når vi bliver påvirket af kollegaer, kan det lede til overforbrug eller et skævvredet forbrug hen imod luksusvarer,."
Anders Frederiksen, Institutleder på Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, Aarhus BSS
Men – efter 12 år lykkedes det forskerne at publicere den videnskabelige artikel ”Consumption Network Effects”*, som altså både påviser peer-effekten i vores forbrugsmønstre og forklarer, hvad der driver den.
Overordnet er der tre mekanismer, der kan være årsag til, at kolleger har et ensartet forbrug:
Til at identificere peer-effekten, som er det centrale for studiet, bruges netværksstrukturen i vores arbejdsrelationer. Den fungerer lidt lige som smittemønstre i en corona-pandemi, hvor tætte kollegaer har en større påvirkning på os end dem, der er længere væk.
Men hvad er det så for mekanismer der driver peer-effekten?
En mulig mekanisme griber fat i Veblens gamle teori om conspicuous consumption, hvor man fremviser sit forbrug, hvilket kan påvirke andre, som ønsker at have noget tilsvarende – om det er at eje et guldur, at spise på fine restauranter, at have en Tesla eller noget helt fjerde. Altså, hvis vi arbejder sammen og ser hinanden hver dag, og du kører i en stor Tesla, så vil jeg også have sådan en.
Den anden mekanisme, der kan forklare, at vi har samme forbrugsmønster som vores kolleger, er, hvis vi udligner risiko. Så hvis vi er sælgere, hvor der er gode og dårlige dage, og vi aflønnes for vores fælles salg (og ikke det individuelle salg) så vil vi have samme indtægt og samme forbrugsmulighed.
FAKTA: Anders Frederiksen
|
Den tredje og sidste mekanisme illustrerer dét, forskerne kalder keeping up with the Joneses, som dækker over, at når mine kollegaer generelt forbruger mere, så vil jeg også forbruge mere – dvs. at vores forbrugsniveau er påvirket af andre mennesker.
”Vi finder, at keeping ud with the Joneses er forklaringen på, at kollegaer påvirker hinandens forbrug. Dvs. at man har et højere forbrug, fordi man bliver påvirket af andres høje forbrug, hvilket altså ikke har noget at gøre med guldkæder – eller risiko. Man kunne tro, at conspicuous consumption var forklaringen, for det er lidt mere sexet, og man måske også synes, at man kan få øje på effekten ude i verden. Det kan ikke udelukkes, at den gør sig gældende i nogle små grupper, men generelt kan den ikke påvises i danske data,” fastslår Anders Frederiksen og uddyber:
”At du køber en Tesla, får altså ikke mig til at købe en Tesla. Men at du har et højt forbrug gør, at jeg også har et højt forbrug. Og det kan så ende med, at vi begge har en Tesla, men det er ikke Teslaen, der gør det.”
FAKTA: Keeping up with the Joneses
En engelsk talemåde som beskriver, at folk altid ønsker at eje de samme dyre genstande og gøre de samme ting som deres kolleger, venner eller naboer, fordi de er bekymrede for at miste deres plads på den sociale rangstige.
|
Så langt, så godt. Men hvorfor er det overhovedet vigtigt, om det er det ene eller det andet, der er årsag til peer-effekten?
”Vi skal have et fornuftigt perspektiv på vores forbrug igennem hele livet, men når vi bliver påvirket af kollegaer, kan det lede til overforbrug eller et skævvredet forbrug hen imod luksusvarer,” siger Anders Frederiksen.
Begge dele kan være et problem, som kan betyde, at vi gældsætter os eller ikke får sparet nok op til alderdommen. Men det er vigtigt at kende forskel på mekanismerne, hvis man skal lave gode politiske beslutninger.
”For hvis man fejlagtigt tror, at conspicuous consumption er årsagen til det høje forbrug, beskatter man luksusvarer. Vores forskning peger mere i retning af en styring af forbrugsniveauet for at sikre, at der bliver sparet nok op til pension. Det er to forskellige måder at se verden på,” siger han og tilføjer:
”Og så er der det der med netværket. Det er ikke alle politiske tiltag, der vil ramme lige godt, for som med corona-smitte, så er der nogle, der sidder mere centralt i netværket end andre. Et politisk tiltag, der har til hensigt at dæmpe eller booste forbruget i økonomien, har således større effekt, hvis det målrettes bunden af forbrugsfordelingen, simpelthen fordi netværket er ”tættere” i bunden end i toppen.”
I dag er Anders Frederiksen mest overrasket over, at han og kollegaerne gad at blive ved – og at han igennem samtlige 12 år bibeholdt sin nysgerrighed over for, hvad der var om det næste hjørne.
”Vi kunne have stoppet, da vi havde fundet peer-effekten. Vi kunne have stoppet, da vi havde fundet ud af, at conspicuous consumption ikke kunne forklare effekten. Eller da vi havde fundet keeping up with the Joneses-effekten. Men vi har vendt hver en sten for at komme hertil. Så selv om der gik lang tid, før vi havde vished om, at vi havde påvist noget nyt, er jeg glad for, at vi ikke stoppede undervejs,” siger han og tilføjer:
”Og hvis ikke jeg var rejst ud og havde været en del af de internationale forskningsmiljøer, hvor jeg har lært en masse og fik bygget et stort netværk op, var artiklen nok aldrig blevet til noget. For så ville jeg ikke have lært det, jeg gjorde, eller have mødt de mennesker, jeg har mødt. Så det har haft en stor værdi.”
Bag om resultatet:
|
Kontakt:
Anders Frederiksen
afr@btech.au.dk
Mobil: +4561620207