Spændende debateftermiddag I udenrigspolitikkens tegn

Mandag den 9. maj besøgte udenrigsminister Kristian Jensen Aarhus BSS. Her debatterede han Danmarks fremtidige udenrigspolitiske rolle og regeringens nye udenrigspolitiske strategi med udvalgte forskere fra Aarhus BSS, studerende, alumner og repræsentanter fra erhvervslivet. Baggrunden for debatten var Peter Taksøe-Jensens omdiskuterede rapport om Danmarks udenrigspolitik, som blev offentliggjort 2. maj.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Udenrigsministeren ankom ved middagstid i strålende solskin og deltog først i en arbejdsfrokost med blandt andre en række udvalgte forskere inden for det udenrigspolitiske område fra Institut for Økonomi, Juridisk Institut, Institut for Virksomhedsledelse og Institut for Statskundskab. Efter frokosten var der stillet an til åben debat i S-bygningen, hvor ca. 100 deltagere sad klar, og Dekan Thomas Pallesen bød velkommen.

Kristian Jensen indledte debatten med en kort præsentation af rapporten og de udfordringer, som han mener, at Danmark og resten af verden står overfor. Derefter var det tid til paneldebat mellem udenrigsministeren og Philipp Schröder fra Institut for Økonomi, Georg Sørensen fra Institut for Statskundskab og Karsten Engsig-Sørensen fra Juridisk Institut. De tre forskere stillede hver især skarpt på rapporten og de udenrigspolitiske udfordringer, som de ser som særligt vigtige, bl.a. forholdet mellem vækst og globalisering, den stigende globaliseringsskepsis, samt EU's fremtidige rolle.

Efter paneldebatten var der tid til spørgsmål fra salen, og her styrede moderator Derek Beach med sikker hånd deltagerne igennem. Det blev til en spændende og konstruktiv debat med plads til alle spørgsmål og synspunkter, inden Kristian Jensen efter en kort netværkssession sagde farvel og tak for i dag og drog videre til endnu et møde.