Hele vejen til toppen

27 år efter, at Lars Fruergaard Jørgensen forlod Aarhus med en cand.merc. eksamen i hånden, var han for første gang tilbage på Aarhus BSS. Nu som CEO ”for Novo Nordisk og som Årets Alumne 2018.

Dekan Thomas Pallesen overrækker CEO i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen prisen som Årets Alumne 2018 på Aarhus BSS. Foto: Anders Trærup
Lars Fruergaard Jørgensen. Foto: Anders Trærup

”Prisen som årets alumne er et symbol på, hvad det er, vi skal lykkes med på Aarhus BSS. Og samtidig er det en hæder til en alumne, der har klaret sig helt usædvanligt godt. Og det må man sige, at årets alumne har,” sagde dekan for Aarhus BSS, Thomas Pallesen, da han ved Aarhus BSS sommerfest præsenterede administrerende direktør i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen som modtager af prisen Årets Alumne 2018.

Ugen efter, at Lars Fruergaard Jørgensen dimitterede fra det daværende Handelshøjskolen i Århus, fik han sit første job som uddannet cand.merc. i august 1991 hos Novo Nordisk. En af Danmarks absolut største virksomheder og blandt verdens førende medicinalvirksomheder.

Langsomt men sikkert arbejdede Lars Fruergaard Jørgensen sig i de følgende år op gennem Novo Nordisk i forskellige ledende stillinger og i mange lande, inden han 1. januar 2017 satte sig i chefstolen i virksomheden.

”Jeg er taknemmelig over hvad jeg fik med mig fra fem år på den tidligere Handelshøjskolen i Århus, herunder et halv års ophold på San Francisco State University. Den stærke faglige undervisning, i et anvendelsesorienteret perspektiv, trækker jeg stadig på i det daglige. De første år trak jeg mest på de konkrete færdigheder fra driftsøkonomien, hvor det de senere år mere er organisationsteori for forandringsledelse, som jeg bruger i min hverdag,” siger Lars Fruergaard Jørgensen, som glæder sig over at modtage prisen.

”Det er en stor ære for mig at blive tildelt Årets Alumne på Aarhus BSS. En ære fordi jeg har den største respekt for Aarhus BSS som uddannelses- og forskningsinstitution,” siger Novo Nordisk-direktøren.

For årets alumne blev sommerfesten endda lidt mere end et gensyn med de karakteristiske rød-brune mursten på Fuglesangs Allé. Efter kort tid mødte han også sin gamle læsegruppe.

”Det var en skøn bonus oveni en allerede dejlig aften,” siger Lars Fruergaard Jørgensen.

CV - Lars Fruergaard Jørgensen

• Født i november 1966 i Skals ved Viborg
  • Student fra Viborg Katedralskole 1985
  • Cand.merc. fra Handelshøjskolen i Århus 1991 (Et halvt år på San Fransisco State University, CA)