Nyhed

Erfaringer fra mentor-programmet

Hvorfor vil vi altid arbejde med at forbedre vores svage sider, når forskning understøtter, at der er rigtig meget at hente ved også at arbejde med vores styrker?

En værktøjskasse fuld af styrker

Ann Fagerdal og Sarah Gamskjær, mentor og mentee i Aarhus BSS Mentor100-programmet i 2014-2015, har arbejdet målrettet med styrker og vil gerne slå et slag for, at flere arbejder med at afdække og udvikle deres personlige og faglige styrker.

Artikel af Elisabeth Flüger Jensen

En gængs opfattelse er, at vores største udviklingspotentialer ligger i vores svagheder. Virkeligheden, underbygget af forskning, beviser dog at det at kende vores styrker, giver mulighed for en mere meningsfyldt og inspirerende udvikling, med et langt større potentiale end vi tror. Dette har Sarah Gamskjær oplevet på egen krop, da hendes mentor Ann Fagerdal udfordrede hende til at arbejde med sine styrker.

Forskere verden over bekræfter, at børn og voksne, der lever, lærer og arbejder med udgangspunkt i deres styrker, oplever mere selvtillid og selvværd, mere energi i dagligdagen, mindre stress og mere engagement i deres læring og arbejde. Netop dette, vil Ann Fagerdal gerne slå et slag for. ”Det er forbavsende få mennesker, der faktisk kender deres styrker. Og når jeg tænker styrker, og den måde vi har arbejdet med dem på, så er det ikke bare kompetencer, men det er simpelthen, hvad jeg står for som menneske.”

I selve arbejdet med styrkerne, brugte Ann og Sarah nogle store post-its, som de hængte op på væggen. Under deres samtale talte de om forskellige emner, hvortil Ann spurgte ind til de styrker hun hørte omtalt, og i fællesskab gravede de dybere og talte om, hvilke styrker de sammen kunne identificere og Sarah bagefter kunne skrive på sedlerne. Ann påpeger, at det i processen har været vigtigt, at det er Sarah, der har skrevet, så det er Sarahs styrker og ord der blev nedfældet, og hende der har kunnet tage ejerskab over dem. 

Udbyttet ved at arbejde med styrker på denne måde, har været at styrkerne blev identificeret i de eksempler og historier Sarah selv fortalte og at de derfor har afsæt i virkelige situationer. For Sarah har netop dette betydet en større tiltro til hendes egne styrker, som hun fortæller: ”Jeg er blevet mere bevidst om, hvad jeg kan byde ind med, som mig. Og jeg ved, at hvis nogen spørger mig, hvorfor jeg siger det her, så har jeg faktisk en begrundelse og flere eksempler.” 

Specielt i jobsøgningen har Sarah oplevet stor værdi af styrkearbejdet. ”Jeg tror på, hvad jeg siger, frem for at sige, hvad jeg tror de gerne ville høre. Og så føles det godt at kunne sige, dét her kan jeg og jeg kan fortælle dig hvorfor.”Både Ann og Sarah oplever dog også, at det kan være enormt sårbart at arbejde med sine styrker. ”Det er jo ikke noget, alle går og flasher.” Begge taler om en, måske misforstået, ydmyghed, som har tendens til at forstyrre processen. Denne tendens bliver ofte suppleret af, at mange ikke tror, at netop deres styrker er unikke, men bare er noget, alle kan. ”Det kan godt ske, at det er det, men det er faktisk én af dine styrker og det er ikke sikkert at det er ret almindeligt,” påpeger Ann.

"Der er dog ingen tvivl om, at denne proces har været rigtig givtig for os begge. Jeg synes, det giver rigtig meget at få indsigt i, hvordan det er at stå lige dér i livet, hvor den studerende står. Med alle de muligheder og overvejelser og beslutninger, der skal tages og så med hele den personlige del også,” siger Ann.