Årets alumne med international karriere

Bestyrelsesposter i danske virksomheder og et sommerhus på Mols er det, der holder Marianne Kirkegaards tilknytning til Danmark intakt efter en lang årrække i udlandet.

Foto: Kasper Hornbæk

Nu kan hun tilføje Årets Alumne 2019 på Aarhus BSS på et i forvejen imponerende CV.

”Det er jeg super stolt af, og jeg er meget stolt af, at man kan bruge mig som ambassadør efter at have tilladt mig at bo uden for Danmark i de seneste 12 år,” siger Marianne Kirkegaard.

Siden 2011 har Marianne Kirkegaard og hendes familie boet i USA, da hun blev hentet til virksomheden CSM Bakery Solutions med hovedsæde i Atlanta i den amerikanske delstat Georgia. Efter en række fremtrædende stillinger indtog hun i 2016 den absolutte toppost som CEO og President i selskabet.

Men allerede inden, Marianne Kirkegaard flyttede til USA, var familien vant til at rejse med, når hun blev udstationeret i andre lande. Det var især hos Unilever, som hun arbejde for, indtil CSM Bakery Solutions kaldte på hende.

Marianne Kirkegaards internationale karriere er ikke nogen tilfældighed men derimod en målrettet plan, der blev skabt allerede, da hun læste til cand.merc. på den daværende Handelshøjskolen i Aarhus i begyndelsen af 1990’erne.

”Vi var otte, der fik mulighed for et exchange-ophold i San Fransisco, og det gav mig lyst til at arbejde internationalt,” fortæller Marianne Kirkegaard, der første gang blev udstationeret i Prag i Tjekkiet for Unilever.

Hun blev cand.merc. i 1993 og husker egentlig mest studietiden for det at være ung i Aarhus.

”Vi havde nogle rigtigt gode professorer og forelæsere på studiet, og så er Aarhus jo bare en fantastisk by at være ung i,” siger hun.

Ud over sommerhuset på Mols er det blandt andet bestyrelsesposterne i Aarhus-virksomhederne Salling Group og Aarhus-Karlshamn, der sørger for, at Marianne Kirkegaard og hendes familie bevarer tilknytningen til Danmark i almindelighed og Østjylland i særdeleshed.