ECON Talk: Biogas fra biomasse – hvor og hvordan kan det lade sig gøre?

Udvikling og anvendelse af bæredygtig teknologi til brug i smålandbrug med gunstige effekter lokalt, også for klima, innovation og økonomi.

Tirsdag 12. marts 2024,  kl. 08:30 - 09:15

Online eller fysisk på Aarhus BSS

Aarhus BSS

Udvid din horisont inden for innovation og energi, når lektor emeritus Jan Bentzen og lektor emeritus Kjeld Ingvorsen den 12. marts kl. 8.30-9.15 deler ud af 10 års forskning vedrørende bioenergi i Mekongdeltaet i Vietnam.

Forskningen har resulteret i udvikling af en simpel og relativt billig biogasreaktor i husholdsstørrelse, som kan producere biogas fra store mængder biomasse (risstrå og vandhyacinter) samt gødning fra husdyr i områder, hvor temperaturen er høj. Et anlæg, der har gunstige klimaeffekter og gør smålandbrug selvforsynende med biogas til madlavningen.

Få indsigt i anlægget og dets funktioner samt erfaringer med udvikling og ibrugtagning af teknologien i det sydlige Vietnam. Oplægget kommer omkring økonomi, klima, innovation og energi samt teknikken bag anlægget.

PROGRAM

8.30 – Velkomst ved Kristin Risom Jespersen, lektor og MBA-studieleder, Institut for Økonomi, Aarhus BSS

8.32 – Biogas fra biomasse – hvor og hvordan kan det lade sig gøre? Ved lektor emeritus Jan Bentzen, Institut for Økonomi, Aarhus BSS, og lektor emeritus Kjeld Ingvorsen, Institut for Biologi, Aarhus Universitet

9.00 – Q&A