19.10.2018 | MICHAEL SCHRØDER
Nudging illustreres ofte som en elefantmor, der venligt men bestemt skubber eller trække sin unge for at få ungen til at gøre noget bestemt. Men som begreb er nudging også slået igennem som nærmest en mirakelkur, når virksomheder eller offentlige organisationer gerne vil have kunder eller borgere til at træffe et helt bestemt valg. Men virker det? Og kan det ligefrem give bagslag? Svarene er ja til begge spørgsmål. I nogle tilfælde virker det. I andre tilfælde handler folk stik imod hensigten, viser ny forskning i nudging.
Adjunkt Mette Trier Damgaard, Institut for Økonomi på Aarhus BSS, har i en årrække forsket i nudging og effekten af nudging. I denne podcast fortæller hun blandt andet, hvad man især skal være opmærksom på, hvis man vil forsøge sig ud i disciplinen at nudge.
Læs også:
Hør afsnittet nedenfor og abonnér på det videnskabelige kvarter: