Du er her: Aarhus BSS Om Aarhus BSS Nyheder vis

Ny forskning: Farver får forbrugerne til at købe klimavenlige varer

Kun 8 ud af 100 danskere kan gennemskue, om en vare er klimavenlig. Men nu viser ny forskning fra Aarhus BSS, at en simpel rød-gul-grøn trafiklysmærkning effektivt kan guide forbrugerne til at vælge produkter med det mindste CO2-fodaftryk.

03.11.2016 | Andreas G. Jensby

Forskerne har brugt kaffe til at teste forbrugernes lyst til at købe klimavenlige varer.

”Vi mangler en mærkning, der klart fortæller om produkters klimabelastning.” Sådan skrev chef for den grønne tænketank CONCITO, Charlotte Fischer, for nylig om forbrugernes svære betingelser for at handle bæredygtigt ind og henviste til eksemplet, at danske drivhustomater udleder næsten 25 gange mere CO2 end spanske tomater.

Men nu viser ny forskning fra Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus BSS – Aarhus Universitet, at et simpelt rødt, gult eller grønt trafiklysmærke som supplement til et CO2-fodaftryksmærke effektivt guider forbrugerne til et mere klimavenligt valg. Et grønt mærke markerer et klimavenligt produkt med lavt ”carbon footprint”, og et rødt markerer det modsatte.

”Trafiklysmærkning er enkel og hurtig at afkode - modsat fx A-mærkningen på hårde hvidevarer, hvor mange forbrugere har svært ved at afkode, om f.eks. A+ er godt, når der også findes A+++. Men de grønne, gule og røde farver reagerer forbrugerne positivt på i vores undersøgelse,” forklarer professor John Thøgersen, som sammen med Kristian Steensen Nielsen står bag studiet.

Forbrugerne ønsker mærkning – som de kan forstå

Flere internationale undersøgelser har tidligere vist, at forbrugerne i EU ikke bare efterspørger en mærkning af produkters klimabelastning men også mener, at den skal være obligatorisk. Ligeledes viste et 2011-studie fra Storbritannien, at 42 procent af de adspurgte havde ændret indkøbsvaner de sidste 10 år som følge af en øget klimabevidsthed.

Forskerne fra Institut for Virksomhedsledelse har bl.a. testet trafiklysmærkningen, fordi tidligere studier har vist, at almindelige forbrugere ikke forstår eller kan afkode den hidtidigt afprøvede mærkning for varernes klimabelastning. I det nye studie, som er publiceret i det anerkendte tidsskrift Journal of Cleaner Production, har forskerne brugt kaffe til at afprøve deres hypotese. Og her influerer trafiklysmærket i høj grad forbrugernes valg af produkt - ligesom prisen, økologimærket eller en særlig certificering som f.eks. Max Havelaar gør.

Klimabekymring og pris styrer valget

Forskerne har samtidig afprøvet, om trafiklysmærkningen også ville få de ikke-klimabevidste forbrugere til at købe klimavenlig kaffe. Der var resultatet negativt.

”Vi ser en klar sammenhæng mellem folks valg af produkter og deres niveau af klimabevidsthed. Det er kun hvis du går op i klima og produkters samlede CO2-fodaftryk, at f.eks. et trafiklysmærke hjælper dig til at gøre det, du gerne vil, nemlig at købe klimavenligt,” siger John Thøgersen.

Selvom trafiklysmærket altså har en god effekt på forbrugernes valg, kan Aarhus BSS-forskerne dog også ud fra deres forsøg konstatere, at kaffens pris er den vigtigste parameter for forbrugernes valg. Efterfulgt af det kendte økologimærke og først dernæst CO2-fodaftryksmærket.

> Læs forskningsartiklen ”A better carbon footprint label” her

Yderligere information

Professor John Thøgersen
Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus BSS – Aarhus Universitet
Mail: jbt@mgmt.au.dk
Tlf.: 26 85 81 67

Forskningsnyhed