Forskere er tæt på ny vækstmodel for SMV’er

Et fireårigt pilotprojekt, som skal knække koden til vækst og udvikling i SMV’erne, nærmer sig sin afslutning. Nu skal modellen trykprøves og udbredes.

Med en cocktail af målrettet læring, sparring og netværk satte forskere fra Center for Små og Mellemstore Virksomheder på Aarhus BSS sammen med PwC og Nykredit for tre år siden 30 SMV’er stævne i et fireårigt samarbejde, kaldet Vidensforum for små og mellemstore virksomheder.

Pilotprojektet forventes afsluttet i starten af 2017, men forskerne er nu klar til at gøre foreløbig status over de muligheder og barrierer for vækst og udvikling, som de har identificeret gennem screeninger af ejerlederne, kvartalsvise sparringsmøder ude i hver enkelt virksomhed og læringsmoduler tre gange årligt.

Forskerne fremlægger også deres foreløbige bud på, hvordan SMV’er bedst forløser vækstpotentialet – et bud, som pt. trykprøves yderligere. Det hele blev præsenteret på en konference den 24. november på Aarhus Universitet.Du kan se konferencen på to minutter via denne korte video

SMV’ernes hellige treenighed

Nøglen til at udløse vækstpotentialet er en bedre balance i det, som forskerne kalder SMV’ernes treenighed. Den omhandler sammenhængen mellem 1) lederens og organisationens profil, 2) overblik over forretningsmodellens enkelte byggesten og 3) overblik over værdiskabelsen – hvor og hvordan skabes de positive pengestrømme.

Lektor Tove Brink, Syddansk Universitet, som er en del af forskerteamet i Center for Små og Mellemstore Virksomheder, forklarer:

”Vi kan se, at de tre elementer er forbundne kar. Ejerlederen kan f.eks. gennem målrettet arbejde med forretningsmodellen finde guldåren til at geare de positive pengestrømme, men ofte kommer initiativerne ikke rigtig op at flyve, fordi han/hun ikke får organisationen med. Det har vi mange eksempler på, fortæller hun.”

Lavthængende frugter på kundesiden

Mette Neville, som er leder af det nye SMV-forskningscenter, nævner kundesiden, som mange SMV’er relativt hurtigt kunne få mere ud af.

”På grund af det store arbejdspres overser ejerlederne ofte en række oplagte muligheder for, at kunderne kunne bruge mere af det samme eller bruge ens ydelser bedre. Med simple initiativer kan organisationen understøtte disse muligheder ude hos kunden, og virksomheden skabe betydelige pengestrømme,” fortæller hun.

Mette Neville understreger, at treenigheden er unik i hver SMV. Derfor kræver det en helhedsorienteret og målrettet indsats hos den enkelte SMV for at forløse vækstpotentialet. Særligt ejerlederens trang til frihed ved at styre alting selv, være ubundet af andre og selv sætte ideer og projekter i søen, balancerer hårfint mellem at være en barriere og en styrke.

”Deres fantastiske arbejdsindsats og vilje til at lykkes er jo det, der gør, at deres virksomhed overhovedet eksisterer. Men frihedstrangen bruges desværre også til f.eks. at bestemme så meget selv, at de bliver flaskehals eller sætter så mange skibe i søen, at det er svært at få dem i mål. Man glemmer at prioritere de strategiske initiativer, og det koster”, siger Mette Neville.

Fakta: Sådan bliver vækstmodellen udviklet

• 30 små og mellemstore virksomheder fra hele Danmark har deltaget
  • Til projektet er knyttet en kontrolgruppe for at undersøge, om den cocktail, de deltagende virksomheder har været udsat for, virker.
  • Hver virksomhed er blevet screenet af eksperterne fra PwC, Nykredit og forskerne fra Center for Små og Mellemstore Virksomheder:
    • Fastlæggelse af lederprofil og organisationsprofil
    • Oversigt over egen forretningsmodel
    • Oversigt over egen værdiberegning
    • Konklusion på screening gennem udvalg af 3- 5 udviklingsprojekter
    • De 30 SMV’er får derefter kvartalsvis sparring og opfølgning på de strategiske initiativer.
    • Via 9 læringsmoduler inden for ledelse og organisering, forretningsudvikling og økonomi får de redskaber og viden til at blive bedre ledere
    • Forløbet slutter med interviews og registrering af data omkring, hvilke nye veje til vækst, der virker bedst.
    • De endelige forskningsresultater formidles i videnskabelige artikler med fagfællebedømmelse.

Yderligere information

Mette Neville