Hjælp til ansøgning

Nå et niveau højere

Hold dig opdateret

Få info om efteruddannelse, forskning og invitationer til faglige arrangementer direkte i din indbakke.

På denne side kan du orientere dig om, hvordan du søger om optagelse, hvilke dokumenter du bør inkludere i din ansøgning og andre vigtige emner i forbindelse med din ansøgning. Vi opfordrer dig til at gennemgå informationen og læse ansøgningsvejledningerne, inden du påbegynder din ansøgning. 

Du kan finde ansøgningsvejledningerne under Sådan søger du.

Sådan søger du

For at søge om optagelse på Efter- og videreuddannelser ved Aarhus Universitet skal du søge gennem det digitale ansøgningssystem. Det betyder, at hele ansøgningsproceduren foregår online, og at der ikke modtages ansøgninger i papirform.

Orienter dig om optagelsen

Det er vigtigt, at du selv orienterer dig om optagelsen til den uddannelse, du er interesseret i, så du overholder diverse frister, samt at du sørger for at vedhæfte de nødvendige dokumenter, så vi kan behandle din ansøgning. Ansøgningsfristen vil være forskellig, alt efter hvilken uddannelse du søger ind på. Du kan læse mere om frister på uddannelsernes hjemmeside.

     

    FAQ - Ofte stillede spørgsmål

    I forbindelse med ansøgningen

    Jeg kan ikke komme ind i ansøgningssystemet, hvad skal jeg gøre?

    Hvis du har problemer med at logge ind, så er her et par råd der burde hjælpe dig til at logge på systemet.

    • Vi anbefaler, at du ikke bruger tablet, iPad, smartphones og lignende, men i stedet logger på ansøgningssystemet via en computer
    • Det kan også hjælpe at skifte browser. Eksempler på browsere er Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox og Safari. Vi anbefaler, at du anvender Mozilla Firefox, når du skal logge på ansøgningssystemet.
    • Vi anbefaler, at du logger på med MitID.
    • Hvis du allerede læser på et dansk universitet eller en anden uddannelsesinstitution, der anvender WAYF, så kan du også logger ind via WAYF, ved at trykke på knappen "Login". Du skal dog være opmærksom på at alle mails fra ansøgningssystemet vil blive sendt til den tilknyttede mail (fx. din skolemail)
    • Hvis du ikke kan logge ind via MitID, så kan du oprette dig selv som bruger i systemet. Det kan du læse mere om her

    Hvis ovenstående ikke virker, skriv venligst til evu.bss@au.dk og beskriv hvilke problemer, du møder. Vedhæft gerne et skærmbillede.

    Jeg har ikke mulighed for at logge ind med MitID eller NemID

    Hvis du ikke har mulighed for at logge ind med dit MitID eller NemID, så kan du oprette dig selv som bruger i systemet ved at trykke på knappen "Opret mig som bruger". Når du opretter dig selv som bruger skal du angive:

    • Navn
    • Statsborgerskab
    • CPR-nummer
    • E-mail (vælge din email med omhu, da du vil modtage notifikationer fra ansøgningssystemet på denne mailadresse fremover)
    • Du skal derudover uploade dokumentation for din identitet.

    Hvilken dokumentation godkendes som dokumentation for identitet (ID)?

    • Vi godkender ID, der inkluderer navn, fødselsdato, billede og nationalitet såsom et gyldigt pas.
    • Vi godkender ikke kørekort, da det kun oplyser om fødested og ikke nationalitet.
    • Vi godkender ikke det gule sygesikringsbevis, da det ikke oplyser nationalitet.

    Hvilket sprog kan jeg få vist ansøgningsskemaet i?

    • Du har mulighed for at udfylde ansøgningen på dansk eller engelsk.
    • Du kan ændre sproget for ansøgningsskemaet til engelsk/dansk før du logger ind, ved at klikke på flaget på velkomstsiden i ansøgningssystemet i øverste venstre hjørne.
    • Hvis du gennemfører ansøgningen på engelsk, vil alle beskeder du modtager i forbindelse med din ansøgning også være på engelsk.

    Jeg kan ikke finde den uddannelse, jeg gerne vil søge. Hvad gør jeg?

    Alle EVU-uddannelserne på BSS kan søges via knapper/link på hjemmesiden som burde lede dig direkte til den rette ansøgningsblanket, som på dette billede:

    Det er derfor ikke nødvendigt at skrive noget i felterne. Kommer du ind på en side hvor det valgte fag ikke fremgår, skal du bare lukke siden ned og trykke på knappen/linket på ansøgningssiden igen og så burde det rette sig til.

    Når du har fundet det du vil søge trykker du på knappen "Videre til oprettelse af ansøgning."

    ”Indhentning af data”

    • Hvis du læser eller har læst din adgangsgivende uddannelse (bacheloruddannelse, kandidatuddannelse eller HD) på et af de danske universiteter kan du indhente dit eksamensbevis gennem ansøgningssystemet. For at indhente dit bevis skal du markere din uddannelsesinstitution og klikke på ”indhent data”. Hvis det undtagelsesvist ikke er muligt for systemet af hente dit eksamensbevis, kan du godt sende ansøgningen, selvom indhentningen af data ikke er gennemført.
    • Du kan ikke altid se den dokumentation, der indhentes via ansøgningssystemet, men bare rolig, det kan din sagsbehandler.
    • Aarhus Universitet kan kun indhente data for hele uddannelser og ikke fag taget som enkeltfag. Har du taget et enkeltfag skal du derfor altid selv uploade dokumentation for det også selvom det er taget på Aarhus Universitet.
    • Er du ikke og har du ikke været studerende på et af de danske universiteter, skal du klikke på ”Næste” og uploade dokumentation for din uddannelse senere i ansøgningsskemaet. Du kan ikke fjerne fluebenet ud for Aarhus Universitet, men du kan godt klikke på næste og gå videre med din ansøgning.
    • Hvis du ser en rød tekst øverst i ansøgningsskemaet, der fortæller, at indhentning af data ikke er gennemført, er det ikke en fejl, det er en oplysning. Du skal bare klikke på ’næste’ og selv uploade den relevante dokumentation senere i ansøgningsskemaet.

    Hvad er mine chancer for at blive optaget?

    Vi kan ikke på forhånd sige, hvad dine chancer er for at blive optaget. Når din ansøgning bliver behandlet bliver det vurderet, om du opfylder adgangskravene og om du kan tildeles en plads  

    Jeg har gemt en kladde. Hvordan finder jeg den igen?

    Hvis du har gemt en kladde i systemet, så kan du logge ind og arbejde videre på den. Det er vigtigt, at du logger ind på samme måde, som da du startede din ansøgning, da du ellers ikke har adgang til kladden. Så hvis du oprettede dig som bruger skal du trykke log ind som selvoprettet bruger og hvis du loggede ind med NemID så skal du logge ind med det igen.

    Du skal være opmærksom på at en gemt kladde ikke er en ansøgning og at du derfor skal lave ansøgningen færdig inden ansøgningsfristen. 

    Du kan logge ind med dette link https://dans.stads.dk/SelfUserRegistration/faces/WelcomePage.jspx


    Dokumentation

    Hvilken type dokumenter kan jeg uploade?

    Du kan uploade følgende type dokumenter: Word (doc og docx), PDF, JPG, JPEG, TIFF og GIF.

    Jeg får at vide, at jeg ikke kan uploade filen, da den er for stor?

    Der en begrænsning på filstørrelsen på 20.000 KB. Hvis dine filer er for store, skal du klippe bilagene op i mindre bidder, dvs. du skal gemme bilagene i flere separate dokumenter. Du kan også gemme dokumenter som en PDF eller JPEG fil, der fylder mindre end andre formater. 

    Hvad nu hvis jeg har mistet mit eksamensbevis?

    Dokumentation for en bachelor eller kandidat fra et dansk universitet

    • Hvis du læser eller har læst din adgangsgivende uddannelse (bacheloruddannelse, kandidatuddannelse eller HD) på et af de danske universiteter kan du indhente dit eksamensbevis gennem ansøgningssystemet. For at indhente dit bevis skal du markere din uddannelsesinstitution og klikke på ”indhent data”. Hvis det undtagelsesvist ikke er muligt for systemet af hente dit eksamensbevis, kan du godt sende ansøgningen, selvom indhentningen af data ikke er gennemført.
    • Du kan ikke altid se den dokumentation, der indhentes via ansøgningssystemet, men bare rolig, det kan din sagsbehandler.
    • Aarhus Universitet kan kun indhente data for hele uddannelser og ikke fag taget som enkeltfag. Har du taget et enkeltfag skal du derfor altid selv uploade dokumentation for det også selvom det er taget på Aarhus Universitet.


    Dokumentation fra gymnasial uddannelse/akademiuddannelse/anden uddannelse.
    Uddannelsesstedet opbevarer ofte eksamensmateriale og kan i mange tilfælde hjælpe med at fremskaffe en kopi af eksamensbeviset. Kontakt derfor først den uddannelsesinstitution, hvor du tog din eksamen.

    Hvis uddannelsesstedet ikke kan hjælpe, kan du gratis bestille eksamensbevis og dokumentation for din uddannelse fra Rigsarkivet, hvis dokumentationen findes.

    Bestil bevis for din eksamen fra Rigsarkivet

    Kan jeg søge om optagelse inden jeg har afsluttet min gymnasiale uddannelse eller HD 1. del?

    Ja, det kan du godt. Det er meget vigtigt, at du søger om optagelse inden ansøgningsfristen, da det ikke er muligt at søge efter fristen. 

    Hvis du ikke har bestået din adgangsgivende uddannelse, når du søger om optagelse, skal du sætte kryds i, at du ikke har bestået en gymnasial eksamen og du skal du i stedet uploade en foreløbig studieudskrift/karakterudskrift. Udskriften behøver ikke være stemplet og underskrevet.

    Din sagsbehandler vil rykke dig for dit endelige eksamensbevis, hvis vi ikke kan indhente dette via ansøgningssystemet. Dit endelig eksamensbevis skal uploades i ansøgningssystemet hurtigst muligt efter du har modtaget dette og det skal være underskrevet og stemplet af din hjeminstitution. 


    Efter du har søgt

    Jeg har ikke modtaget nogen kvitteringsmail i min personlige mailboks?

    • Du modtager ikke en kvittering for din ansøgning i din personlige mailboks. Kvitteringen for, at din ansøgning er modtaget, findes under fanen ”Beskeder”, når du logger på ansøgningssystemet. Du modtager en adviserings-e-mail, hver gang du modtager en ny besked i ansøgningssystemet.
    • Al kommunikation i forbindelse med din ansøgning foregår inde i ansøgningssystemet i beskedfanen. Husk derfor at tjekke dine beskeder i ansøgningssystemet ofte.
    • Hver gang du modtager en besked i ansøgningssystemet, får du også en adviseringsmail sendt til den mailadresse, der er knyttet til din ansøgning. Det vil ofte være din studiemail. Husk at tjekke både din studiemail og dit spamfilter, så du er sikker på, at du ser de beskeder vi sender til dig i ansøgningssystemet.

    Jeg er blevet rykket for dokumentation

    Hvis din sagsbehandler mangler dokumentation fra dig for at færdigbehandle din ansøgning, så vil du modtage en rykker for yderligere dokumentation.

    Du vil få et rykkerbrev fra os inde i ansøgningssystemet og en notifikation til den mailadresse som du brugte ved oprettelsen af ansøgningen. Du skal logge ind i ansøgningssystemet og læse det brev vi har sendt for at se præcis, hvad det er vi mangler fra dig. 

    Du har mulighed for at uploade yderligere dokumentation i din ansøgning, når vi har rykket dig. Du skal huske at trykke send på ansøgningen igen efter du har uploadet dette. 

    Hvornår kan jeg forvente svar på min ansøgning?

    Du kan forvente at få svar på din ansøgning senest 6 uger efter den oprindelige ansøgningsfrist.

    Hvis du søger i løbet af vores efteroptag, vil vi bestræbe os på at give dig besked hurtigst muligt og vi er opmærksomme på at studiestart ofte ligger tæt på den sene ansøgningsfrist. 

    Hvis du har søgt ind på Tomplads, så kan vi desværre først give dig besked omkring optagelse, når pladserne er fordelt til de ordinære studerende og du kan derfor først forvente at få svaret i hhv. august og januar 

    Hvor får jeg svar på min ansøgning?

    Du har måske modtaget en email om at du har fået svar på din ansøgning, men du kan ikke finde selve brevet?  Afgørelsen på din ansøgning ligger i ansøgningssystemet, og du skal logge ind for at læse det.
    Det er vigtigt, at du logger ind på samme måde som, da du ansøgte, da du ellers ikke har adgang til det brev vi har sendt dig. Så hvis du oprettede dig som bruger skal du trykke log ind som selvoprettet bruger og hvis du loggede ind med NemID så skal du logge ind med det igen.

    Du kan logge ind med dette link https://dans.stads.dk/SelfUserRegistration/faces/WelcomePage.jspx og se dit brev som vist nedenfor:

    Hvornår hører jeg mere omkring studiestart?

    Efter du har modtaget dit optagelsesbrev vil du blive indskrevet snarest muligt. Herefter modtager du en mail med information omkring dit studie, studiestart og praktiske oplysninger omkring de systemer du skal kende for at læse på Aarhus BSS.

    Får jeg et nyt optagelsesbrev, når min optagelse ændres fra ”Betinget optaget” til ”Optaget”?

    Nej, du modtager ikke et nyt optagelsesbrev, når dit betingede optagelsestilbud ændres til ubetinget optagelse. Status på din ansøgning vil ændre sig i ansøgningssystemet, så der står optaget, fremfor betinget optaget.