Vores image er godt – men det kan blive bedre

Hvilken opfattelse har omverdenen egentlig af Aarhus BSS? Det har vi fået svar på i en analyse, hvor vi også spurgte vores alumner.

Fotograf: Anders Trærup, Aarhus Universitet

Det er altid spændende, når man spørger andre, hvad de synes om én.

Det har vi gjort i Aarhus BSS, da vi i foråret satte en stor kendskabs- og imageanalyse i gang.

Én ting er, at vi selv synes, at vi gør mange ting rigtigt. Men synes andre også det? Vi spurgte derfor akademikere i Danmark, virksomhedsledere i Jylland og på Fyn, vores samarbejdspartnere og vores alumner.

Resultatet foreligger nu, og lad mig bare konstatere med det samme: Det ser slet ikke så skidt ud, for nu at udtrykke det på godt jysk. Men der er selvfølgelig også mange steder, hvor vi kan blive endnu bedre.

Med fusionen af Handelshøjskolen og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet i 2012 ændrede fakultetet navn til School of Business and Social Sciences, og i 2015 introducerede vi det korte og mere mundrette navn og brand, Aarhus BSS.

En tredjedel kender Aarhus BSS

Analysen viste, at blandt de målgrupper, som ikke har eller har haft en tilknytning til Aarhus BSS, var det en tredjedel, der kendte til vores brandnavn Aarhus BSS. Det synes jeg faktisk er ret flot, når man tænker på, at navnet kun har eksisteret i to år.

Derudover er der en tredjedel, der kender os under ét af vores tidligere navne som for eksempel Det Samfundsvidenskabelige Fakultet eller Handelshøjskolen.

Det betyder også, at vi fortsat skal arbejde på at få udbredt brandnavnet Aarhus BSS.

Men én ting er at være kendt. Vi vil også gerne være kendt for noget godt. Og her er det, at I alumner er nogle meget vigtige interessenter for os. For I kender os bedre end nogen andre.

Spørger man blandt alumner, hvad der er vigtigt i relation til Aarhus BSS, så er der især fem områder, I peger på: Værdifuld viden, åbenhed for erhvervslivet, bred forståelse for samfundet, dyb faglig forståelse og et fagligt forskningsmiljø.

Når man så spørger, hvordan I synes, at Aarhus BSS klarer sig på disse områder, er det som dekan dejligt at se, at I vurderer os højt.

Sommerfest 2017

Vi vil først og fremmest gerne være kendt for, at vores kandidater kan noget, som der er brug for, og det er I som alumner de bedste eksempler på. Derfor er vores alumner også det naturlige sted at starte, når vi skal pleje vores forbindelser, udbrede kendskabet til Aarhus BSS og ikke mindst arbejde videre med vores image.

Vi ønsker også at invitere jer indenfor som gæsteforelæsere, mentorer for de studerende eller som deltagere i vores mange arrangementer i årets løb. Der er mange muligheder for at engagere sig.

Derfor håber jeg også at se rigtigt mange af jer til vores Sommerfest 2017, som i år finder sted den 18. august. Det er en dag, som jeg ser frem til, og som plejer både at være rigtig hyggelig og meget lærerig.

Hvis du ikke allerede har tilmeldt dig, så kan du gøre det her.

Vi ses forhåbentlig den 18. august – rigtig god sommer!