Nå til tops med dit LinkedIn-netværk: Råd fra en ekspert

Studerende og nyuddannede er den hurtigst voksende demografiske gruppe på LinkedIn. Det største globale netværk for højtuddannede og indflydelsesrige medlemmer har i øjeblikket 332 mio. brugere rundt omkring i verden, hvoraf 39 mio. er studerende. 1,7 mio. af det samlede antal brugere kommer fra Danmark, der er et af de to mest aktive lande på LinkedIn.

I sidste måned deltog vi i et seminar med Ole Bach Andersen (MA '88), og vi vil gerne dele hans viden med jer. Ole har i de sidste seks år arbejdet med at forstå, undervise i og skabe løsninger i forhold til Facebook og LinkedIn. Ole har mere end 25 års erfaring som virksomheds- og IT-konsulent, og derudover er han CEO for Newsperience, som er en virksomhed, der tilbyder apps og rådgivning for at skabe bedre resultater og tættere forbindelser ved hjælp af de sociale medier.

"Mange mennesker tror, at de ikke har et netværk. De glemmer, at man altid har et netværk, selv om man er usikker på, om man har valgt det rigtige studie, eller hvilken karrierevej man skal følge", siger Ole. For ham er LinkedIn et netværkssted, som studerende og nyuddannede ikke skal tøve med at bruge, hvis de har brug for hjælp. Ole understreger, at brugere skal udtrykke sig klart og tydeligt med hensyn til deres mål og behov, når de kommunikerer med fagfolk på LinkedIn: "Gør det enkelt, og brug stikord. Sig det, som det er: Kan du hjælpe mig med...".

Professionel tilstedeværelse på nettet bygger på virkelige forbindelser. "Det er stadig vigtigt og effektivt at netværke ansigt til ansigt – på et eller andet tidspunkt finder du en, der har brug for dig", siger Ole opmuntrende.

For at udnytte Aarhus Universitets netværk endnu bedre, anbefaler Ole, at man bruger de avancerede værktøjer på LinkedIn for Higher Education mere effektivt og aktivt styrer sine gruppemedlemskaber som f.eks Alumni-gruppen på LinkedIn.