Institut for Økonomi får ny institutleder

Det bliver ikke den store omvæltning, når Thomas Quistgaard Pedersen den 15. januar overtager institutlederkontoret på Institut for Økonomi. Hverken for ham selv eller for instituttet. Men der ligger nogle store udfordringer og venter.

Foto: Lars Kruse/AU Foto

”Der kommer ikke til at ske revolutioner. Jeg vil naturligvis gøre tingene på min måde og sætte mit præg på instituttet, men min opgave bliver ikke at være i centrum men derimod at hjælpe instituttets dygtige medarbejdere med at lykkes,” siger Thomas Quistgaard Pedersen.

Han overtager ledelsen af instituttet fra professor Niels Haldrup, som har siddet på posten i godt seks år, og i den periode har Thomas Quistgaard Pedersen været en del af institutledelsen som viceinstitutleder. Desuden har han været sektionsleder for sektionen Accounting and Finance gennem tre år.

”Derfor har jeg en ret god fornemmelse for, hvad det er, jeg går ind til. Jeg har haft et tæt samarbejde med Niels Haldrup, og med flere års administrativ erfaring føler jeg mig godt rustet til rollen som institutleder,” siger han.

Thomas Quistgaard Pedersen er uddannet cand.merc. fra det tidligere Handelshøjskolen i Aarhus i 2006. Efter en afstikker til Nationalbanken, kom han tilbage til universitetsverdenen og afsluttede sin ph.d. i 2010 på det daværende Institut for Økonomi på det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Aarhus Universitet.

Han blev efterfølgende ansat som adjunkt, senere lektor og i 2020 som professor på Institut for Økonomi på Aarhus BSS.

Thomas Quistgaard Pedersen har især forsket i prisdannelse på boligmarkedet. Men han erkender, at der næppe bliver meget tid til ny forskning som institutleder.

”Min forskning har allerede været nedprioriteret grundet mine andre administrative opgaver, men jeg har da lige nogle projekter, som skal afsluttes,” siger han.

De store udfordringer i de kommende år bliver ifølge den nye institutleder blandt andet betydningen af chatbots og andre AI-værktøjer for undervisningen og de studerendes læring samt instituttets flytning til Universitetsbyen. Men den helt store udfordring bliver naturligvis udmøntningen af kandidatreformen.

”Vi har budt ind med ideer og input, men vi ved endnu ikke, hvordan rammerne bliver for det nye kandidatlandskab. Det store spørgsmål er også, hvilke afledte effekter det får på bachelordelen.”

”Vi har valgt at gå konstruktivt ind i arbejdet med kandidatreformen, og jeg er sikker på, at vi nok skal få det løst, så vi også fremover kommer til at levere dygtige kandidater til arbejdsmarkedet. Vi har mange dedikerede medarbejdere, så det skal nok lykkes,” bedyrer Thomas Quistgaard Pedersen.

På forskningssiden er der på den korte bane stor fokus på at få det nyetablerede center CoRE (Center for Research in Energy: Economics and Markets) godt fra start. Her bliver tidligere institutleder Niels Haldrup centerleder.

”Det er et større satsningsområde, som involverer alle grene af instituttet. Derfor er det også et fælles projekt for hele instituttet,” siger Thomas Quistgaard Pedersen, der på længere sigt gerne vil have et grundforskningscenter tilbage på instituttet.

”Vi står forskningsmæssigt rigtig stærkt og tiltrækker store eksterne bevillinger. Det skal vi fortsætte med, så det giver mulighed for innovativ forskning.”

Dekan Thomas Pallesen glæder sig over, at Thomas Quistgaard Pedersen har søgt og takket ja til stillingen, og han ser frem til samarbejdet i fakultetsledelsen.

”Thomas er både meget velkvalificeret og vellidt på instituttet, og jeg er sikker på, at han bliver et væsentligt aktiv både som institutleder og som medlem af fakultetsledelsen,” siger Thomas Pallesen.

”Jeg vil samtidig rette en meget stor tak til Niels Haldrup for hans indsats gennem de seneste seks år som institutleder. Han overtog posten efter en svær tid og har ført instituttet godt igennem en vanskelig tilpasning, og han overlader et stærkt og velorganiseret institut. Jeg er ligeledes sikker på, at han som centerleder for vores nye forskningscenter CoRE fortsat vil bidrage til den positive udvikling på instituttet og på Aarhus BSS,” siger dekanen.

Når Thomas Quistgaard Pedersen ikke underviser, forsker eller løser administrative opgaver på Institut for Økonomi bruger han tiden sammen med familien, der tæller hustruen Rikke og børnene Alma (12 år) og Julius (9 år).

Fra bopælen i Højbjerg gås der mange ture med hunden i Marselisborgskoven, og så er han træner for sønnens fodboldhold i Lyseng.