Søren Serritzlew nyt medlem i DFF

Professor Søren Serritzlew bliver fra årsskiftet nyt medlem af Danmarks Frie Forskningsfond – Samfund og Erhverv. De næste fire år skal han bidrage til at identificere de mest originale idéer i dansk forskning.

Den Frie Forskningsfonds bestyrelse har udpeget Søren Serritzlew som nyt medlem af fonden. Foto: Aarhus BSS kommunikation/Ingrid Marie Fossum.

”Jeg synes, det er en sindssygt vigtig opgave at være med til at fordele frie ressourcer til forskning til de bedste og mest relevante forskningsprojekter. Det er en ønskeopgave for en forsker at få lov til at være med til at præge den frie forskning og få indflydelse på, hvilken retning dansk forskning tager,” siger professor i statskundskab Søren Serritzlew om sit nye hverv som medlem af Danmarks Frie Forskningsfond – udvalget for Samfund og Erhverv.

Formand for Forskningsfonden og institutleder ved Institut for Statskundskab, Peter Munk Christiansen, fremhæver forskernes vigtige rolle som medlemmer af fonden:

”Det er forskerne selv, der ved, hvilke forskningsspørgsmål der er vigtige at få undersøgt. Det er afgørende, at de spørgsmål og idéer, der opstår hos forskerne selv, kan prøves af, og dér spiller Danmarks Frie Forskningsfond en vigtig rolle. De nye rådsmedlemmer er udpeget, så rådene dækker hele spektret af deres faglige område, og vi dermed har det bedste grundlag for at spotte de originale idéer, der kan føre til videnskabelige gennembrud”, siger bestyrelsesformand Peter Munk Christiansen om sagen i Danmarks Frie Forskningsfonds nyhed.

Søren Serritzlew medbringer ekspertise fra sit fagområde og ser rigtig meget frem til arbejdet som fondsmedlem:

”Jeg glæder mig til det, fordi de ansøgninger, som folk har skrevet, jo er det bedste, man kan præstere: Man kondenserer måske et års tanker og ideer ned til en kort, skarp ansøgning, og det er jo fedt at læse det,” siger han.

Samtidig er han klar over det store ansvar, som nu hviler på hans skuldre:

”Det er et stort ansvar at være medlem af DFF. Jeg har selv siddet for den anden ende af bordet og søgt om midler, så jeg ved godt, at beslutningen om at give en bevilling er afgørende for, om man får lov til at realisere et projekt eller ej.”