Politolog modtager prestigefyldt pris i politisk psykologi

Michael Bang Petersen anerkendes som én af verdens førende unge forskere inden for politisk psykologi, når han modtager International Society of Political Psychology’s Erik Erikson Award i juni 2017.

Professor i statskundskab Michael Bang Petersen modtager International Society of Political Psychology’s Erik Erikson Award i slutningen af juni 2017. Foto: Aarhus Universitet (fra Fakultetsfesten 2012)

Michael Bang Petersen, som er professor i statskundskab ved Aarhus BSS, har udmærket sig inden for feltet politisk psykologi. Forskningsresultaterne om, hvilken betydning menneskets evolutionshistorie har for vores moderne politisk adfærd, er flere gange blevet omtalt i dansk og international presse. Han har publiceret artikler i de absolut førende tidsskrifter inden for flere discipliner såsom American Political Science Review, Proceedings of the National Academy of Sciences og Psychological Science. Nu anerkendes han for sit arbejde, idet International Society of Political Psychology (ISPP) udpeger ham, som vinder af deres Erik Erikson Award.

Pris-komiteen udtaler, at den er meget imponeret over Michael Bang Petersens bidrag på forskningsfeltet politisk psykologi. Det indebærer både hans forskning og hans engagement med det bredere akademiske samfund.

Erik Erikson Award blev første gang givet i 1982. Den tildeles et medlem af ISPP, som i det første tiår efter erhvervelse af ph.d.-graden har opnået enestående præstationer.

"Det er en pris, som betyder utroligt for mig personligt. Ikke mindst fordi prisen sætter en streg under, at Aarhus BSS er et sted, hvor der produceres noget af den mest interessante forskning inden for politisk psykologi," siger Michael Bang Petersen.

For to år siden modtog Rune Slothuus – også politolog fra Aarhus BSS – prisen. Aarhus BSS markerer sig dermed som et af de mest centrale steder i Europa for forskningen i politisk psykologi.

Læs om nogle af Michael Bang Petersens spændende forskningsresultater: