Aarhus-jurist formand for nyt Miljø- og Fødevareklagenævn

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har udpeget professor i miljøret på Aarhus BSS, Birgitte Egelund Olsen, som formand for det nye Miljø- og Fødevareklagenævn, som skal behandle sager om miljø, natur og fødevarer.

Birgitte Egelund Olsen er ny formand for Miljø- og Fødevareklagenævnet. Foto: AU Foto.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har nedsat sit nye Miljø- og Fødevareklagenævn og har til at sidde for bordenden udpeget professor i miljøret Birgitte Egelund Olsen fra Juridisk Institut på Aarhus BSS.

Det nye klagenævn får til huse i Nævnenes Hus i Viborg og kommer til at behandle cirka 2000 sager om året. Birgitte Egelund Olsen glæder sig til arbejdet.

"Jeg er meget stolt over at være blevet udpeget som formand for et nyt nævn på et område, som jeg har beskæftiget mig med fagligt i hele min karriere. Jeg ser frem til samarbejdet med de øvrige nævnsmedlemmer og med Nævnenes Hus.”

Brian Mikkelsen: Stor samfundsmæssig betydning

I forbindelse med offentliggørelsen af det nye nævn siger Erhvervsminister Brian Mikkelsen:

”Miljø- og Fødevareklagenævnet bliver et nævn, der hvert år skal behandle en lang række væsentlige sager med stor samfundsmæssig betydning. Det er derfor vigtigt, at der sker en effektiv og sikker sagsbehandling i nævnet."

"Jeg er glad for, at Birgitte Egelund Olsen har påtaget sig formandsopgaven, og jeg er sikker på, at hun er den rette til at løfte opgaven som formand for nævnet. Birgitte Egelund Olsen er en af de førende eksperter inden for natur- og miljøområdet, og hun vil med sin store erfaring tilføre en stor faglighed.”

De 24 medlemmer i Miljø- og Fødevareklagenævnet

Miljø- og Fødevareklagenævnet består af følgende 24 medlemmer:

• Professor Birgitte Egelund Olsen, formand
  • Landsdommer Norman Cleaver, Østre Landsret
  • Landsdommer Henrik Twilhøj, Vestre Landsret
  • Knud Mathiesen, lægt medlem
  • Jens Vibjerg, lægt medlem
  • Torben Hansen, lægt medlem
  • Pelle Andersen-Harild, lægt medlem
  • Sagkyndige medlemmer: Uffe Sønderhausen, Jesper Kjølholt, Dorte Haarekilde, Carsten Langtofte Larsen, Henrik Olesen, Bente Villumsen, Esben Oddershede, Keld Mortensen, Anne Lise Middelboe, Jan Nicolaisen, Jens Borum, Anne J.T. Dalsgaard, Hans-Martin Olsen, Kirsten Jacobsen, Klaus Melvin Jensen, Hans Henrik Dietz, Jens Svenningsen.

Yderligere information

Professor Birgitte Egelund Olsen