38 millioner kroner til nyt generationsregister

Aarhus BSS’ center for integreret registerforskning, CIRRAU, er blandt deltagerne i et nyt stort projekt, som ved hjælp af gamle sognebøger skal etablere et nyt multigenerationsregister. Novo Nordisk Fonden har givet projektet en donation på 38 millioner kroner.

Professor Carsten Bøcker Pedersen Foto: Aarhus BSS Kommunikation og Eksterne Relationer

”Jeg er beæret og stolt over at være del af et nyt samarbejde om at etablere det nye multigenerationsregister og bruge det til bedre at forstå årsagen til alvorlige psykiske lidelser til gavn for patienter, deres pårørende og samfundet,” siger professor og centerleder Carsten Bøcker Pedersen fra CIRRAU på Aarhus BSS ved Aarhus Universitet.

Sammen med Rigsarkivet, Københavns Universitet og Det Koordinerende Organ for Registerforskning skal CIRRAU med professor Carsten Bøcker Pedersen i spidsen stå for arbejdet med det nye multigenerationsregister. Projektet er blevet muligt som følge af en donation fra Novo Nordisk Fonden på 38 millioner kroner.

Danmark har en unik position i verden i forhold til registerforskning på grund af adgangen til registre med persondata. Især CPR-registret gør det muligt at forske i sygdomme gennem generationer. Men CPR-registeret går kun tilbage til 1960, hvilket begrænser muligheden for ægte multigenerationsstudier. Sognebøger derimod går tilbage til 1645, og ved at kombinere CPR-data med data herfra bliver det muligt at lave studier på personer født i Danmark helt tilbage til 1920. Sådanne multigenerationsstudier giver forskningen en unik mulighed for at afdække arvelige psykisk sygdom.

”CIRRAUs rolle i projektet er at generere data til den kunstige intelligens, som skal tyde de håndskrevne sognebøger, samt koble CPR-registret med de elektronisk transskriberede sognebøger,” forklarer Carsten Bøcker Pedersen.

Projektet forventes færdig i 2025.