Årets alumne 2016

Årets alumne 2016 er Thomas Hedegaard Rasmusssen, som blev kandidat i 2002 og ph.d. i 2007 fra Psykologisk Institut og i dag Vice President, HR Data & Analytics, hos Royal Dutch Shell i Haag.

Årets alumne 2016 er Thomas Hedegaard Rasmusssen.

Thomas Hedegaard Rasmussen får prisen, fordi han i kometfart er blevet dagsordensættende inden for HR i både danske og internationale virksomheder.  Blandt andet ved udgive bøger, men også i sit daglige virke, hvor han i høj grad har været en brobygger mellem akademia og praksis.

Vi har talt med Thomas Hedegaard Rasmussen om studietiden og om, hvordan man i praksis forener business med samfundsvidenskab.

Hvad husker du bedst fra din studietid?
Det var en meget fin kombination mellem noget socialt og noget fagligt. For jeg husker helt klart det at være omgivet af folk, der brændte for sit fag. Men jeg husker også en masse gode fester. Vi havde det sjovt og godt sammen på studiet. Det var lige, som det skulle være.

Hvad er det vigtigste, du har taget med dig fra dengang?
Jeg har især taget to ting med mig. Det ene er det rent faglige. Altså psykologien. Hvordan virker mennesker, hvordan fungerer teams og ledelse? Det andet er en metaevne, som jeg tror alle, der har læst samfundsvidenskab, kan nikke genkendende til. Altså en evne til at vurdere eksisterende videnskabelig viden og derud fra generere ny viden. En evne til at undersøge store mængder information og drage nogle korte og præcise konklusioner, som er mere brugbar i praksis.

Hvordan ser du mekanismerne i traditionel psykologi spille sammen med dagsordenen i en virksomhed? Hvor er udfordringerne?
En HR-afdeling er et glimrende eksempel på, hvordan tværfaglighed virker, når det er bedst. Vi har psykologer, der ved, hvordan mennesker fungerer.  Vi har jurister, der er eksperter på eksempelvis afskedigelser. Vi har økonomer, der er ved alt om rentabilitet. Og vi har folk med baggrund i statskundskab, som kender blandt andet magtforholdene i de lande, som vi opererer i.

Udfordringen i tværfaglighed ligger dog i, at det kun virker, hvis folk er fagligt stærke. Eller som jeg plejer at sige: tværfaglighed forudsætter faglighed – ellers er den bare tvær. Og med det mener jeg, at jeg har brug for en dygtig jurist, en dygtig psykolog, en dygtig kommunikatør osv. Derved komplimenterer faglighederne nemlig hinanden. Men er man ikke dygtig til sin kernefaglighed, bliver man generalist, og min erfaring er desværre, at generalisterne ikke har tilstrækkelig dybde i deres viden.

Du har allerede opnået en lang række flotte ting i din karriere. Hvad er dit næste mål?
Jeg tænker ærlig talt ikke så meget over det. Jeg sørger for at levere resultater fra dag til dag og se, hvad der kommer. Sådan noget tror jeg ikke, man kan planlægge eller forudsige.

Hvad er dit bedste råd til de studerende i dag?
Lad være med at tænke for meget over det der ”karriere-noget”. En forudsætning for at have en god karriere er at levere resultater. Man skal lade resultatet tale for sig selv. Man skal have det sjovt og gøre en forskel. Så mit råd er faktisk: Tænk knap så meget over det med karriere.

CV:

Vice President, HR Data & Analytics, Royal Dutch Shell (2013-)

Senior General Manager, Organizational Development, A.P. Møller - Maersk (2011-2013)

Senior General Manager, Group Talent Management, A.P. Møller - Maersk (2010-2011)

General Manager/ HR Consultant, Group HR, A.P. Møller - Maersk (2007-2010)

Uddannelse:

Ph.d. psykologi (2007), kandidat psykologi (2002), bachelor i psykologi (2000), Aarhus BSS.

Seneste publikationer:

How HR Analytics avoids being a management fad. Organizational Dynamics, 2015, 44 (3), co-authored with Prof. Dave Ulrich: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0090261615000443

Målbar HR - en praktisk guide til datadrevet HR-ledelse. Dansk Psykologisk Forlag, 2013.http://dpf.dk/produkt/bog/maalbar-hr

Kriterier for tildeling af prisen:

Alumner, som kan komme i betragtning til prisen, skal leve op til et eller flere af følgende kriterier:

• Være respekteret i samfundet
  • Have haft indflydelse på og påvirket samfundet i positiv retning
  • Har en særlig fornem karriere
  • Har gjort noget særligt for Aarhus BSS
  • På anden måde har ydet en særlig indsats

Se oversigten over alle årets prismodtagere.