HR-Manager hos Kamstrup: "Jeg vil udfordres af jobansøgere!"

Alt for mange ansøgere skubber egne problemer med arbejdsløshed over på mulige arbejdsgivere, mener Michael Stubbe (HA, ´92). I stedet bør de udfordre ham og forsøge at skabe deres egne stillinger.

Michael Stubbe havde aldrig selv tænkt tanken. Men da en kinesisk udvekslingsstuderende forklarede Kamstrups HR Manager, hvordan hun kunne bidrage til hans virksomhed, blev hun ansat. Kamstrup har nemlig et kontor i Kina, og den studerende havde erfaring fra en dansk virksomhed og selvfølgelig bedre kendskab til det kinesiske marked. Det forklarede hun til Companydating på AU's Career Festival sidste år, og nu arbejder hun som studentermedhjælper hos Kamstrups afdeling i Skanderborg, hvor hun er ansvarlig for e-commerce og marketing i Kina.

”Hende ansatte vi da. Ja! Jeg kan jo godt lide nogen, der kommer og udfordrer mig”, siger Stubbe.

For ham er det væsentligt, at jobansøgere er aktivt opsøgende og det kan være en fordel selv at tage kontakt til arbejdsgiveren. Men man skal være skarp til at formulere, hvad man kan tilbyde virksomheden og ikke bare ringe og fortælle om sin uddannelse og at man gerne vil have et arbejde hos dem.

”For så skubber man det problem, man som studerende har som arbejdsløs, over på den man taler med. Hvorfor skal jeg bekymre mig om det?”, siger han.

Bliv afklaret, arbejd hårdt

Hvis man ikke ved, hvad man kan tilbyde en arbejdsgiver, så skal man finde ud af det. Men Michael Stubbe har forståelse for, at det ikke altid er nemt at vide, helt præcist hvor man vil hen i sin professionelle karriere.

”Det er jo tilfældigheder, og man modnes hen ad vejen. Men man skal stoppe op og sige: er det her det rigtige for mig? Og så skal man tage et valg og gøre det”.

Når man har fundet et område, der føles rigtigt, får man mere naturligt et drive. Og drive er et nøgleord for Michael Stubbe. Han referer til et citat fra Henrik Poulsen, der er tidligere AU studerende, nu CEO for DONG Energy og hovedtaler Career Festival i 2014:

”Som Henrik Poulsen også sagde: Arbejd hårdt, jo hårdere du arbejder, des mere heldig bliver du, jo mere lykkes du. Jeg møder stadig ansøgere, der spørger, om de kan arbejde hjemme hver fredag eller hvor mange ugers ferie, de kan få. Og jeg synes, de skal komme ind og bevise, at de er uundværlige”, siger han.

Hvis man viser, at man virkelig har noget at bidrage med og er villig til at arbejde hårdt, så skal man nok blive belønnet. Men hvis man kun er interesseret i at få en fast månedsløn, så man kan betale sin husleje, så er det svært at gøre indtryk på Michael Stubbe.

”For hvis man bare har et job for at lave noget og kunne betale huslejen, så performer man ikke, og så får man ikke succes og man bliver ikke forfremmet. Så find det, der er rigtigt for dig, og så bare giv den fuld gas”, siger han.

Det gode networking-tidspunkt

Michael Stubbe deltog i et såkaldt HR Gameshow til AUs Career Festival, hvor titlen var ”Job search: Hot or not?”. I den forbindelse blev de fire HR-chefer spurgt om, hvorvidt de sagde ja, hvis en jobansøger spurgte, om de havde en halv time til at drikke en kop kaffe og fortælle om virksomheden eller give gode råd. Stubbe sagde nej. At bede om en halv time og en kop kaffe kan være lidt for meget, afhængigt af, hvem man spørger. Men at bede om at tale fem minutter i telefon tidlig morgen, sen eftermiddag, det er meget mere rimeligt, mener han.

”At få et møde med en beslutningstager er et hard sale. Der skal du komme og tilbyde noget, som giver værdi for dem. Hvorfor skal jeg bruge en halv time på dig? Så det skal man være rigtig skarp på. Hvad vil man tale om og hvad kan man tilbyde?”.

Hans personlige erfaring er, at hvis man vil tale med en tung beslutningstager, så er fredag eftermiddag efter klokken 16 et tidspunkt, hvor lederen stadig er på arbejde, men medarbejderne er gået hjem. Derfor vil der være større mulighed for at finde et ledigt øjeblik der, råder han.

Alting går hurtigere

Et andet godt råd fra Michael Stubbe er, at man skal orientere sig meget og gøre det hele tiden. Alting går nemlig hurtigere i dag, når det kommer til ansættelse af nye medarbejdere.

”Der opstår behov hurtigere, og vi ønsker at besætte positionerne hurtigere. Og med de elektroniske medier, der er, kan vi få 50 ansøgere på en uge. Når der er en spændende kandidat, så hiver man dem ind med det samme. Så man skal orientere sig meget mere og gøre det hele tiden”, siger Michael Stubbe.

Han bruger i øvrigt de sociale medier aktivt i sit arbejde og tjekker altid LinkedIn, inden han siger ja til at mødes med nogen. For eksempel var undertegnede journalist allerede blevet tjekket på LinkedIn, inden der blev svaret på mail, at Stubbe gerne ville interviewes til AU Alumni.

Skrevet af Tatiana Tilly.